Trei sferturi dintre români sunt îngrijoraţi în legătură cu aditivii alimentari
Numai 17% dintre români sunt 'total' de acord cu afirmaţia că 'Alimentele de astăzi sunt mai sigure, comparativ cu zece ani în urmă', în timp ce la nivelul UE procentul este de 42%. Astfel, 79% dintre români (51% dintre europeni) nu consideră că alimentele de astăzi oferă o siguranţă mai mare decât în urmă cu un deceniu, în timp ce 4% dintre români (7% dintre europeni) au răspuns cu 'nu ştiu'. Mai mult de jumătate dintre români (56%) asociază 'într-o mare măsură' produsele alimentare şi procesul de a mânca cu căutarea preţurilor accesibile (44% la nivelul UE), 50% cu selectarea alimentelor proaspete şi gustoase (58% la nivelul UE), 45% cu preocuparea privind siguranţa alimentelor (37% la nivelul UE) şi 44% cu satisfacerea foamei, procent similar cu cel din UE.
Autorii sondajului concluzionează că majoritatea europenilor asociază alimentele şi mâncatul cu plăcerea, că persoanele preocupate de posibilele riscuri alimentare au tendinţa să fie îngrijorate mai mult de contaminarea chimică a mâncării decât de contaminarea bacteriologică sau de chestiunile de sănătate şi nutriţie şi că majoritatea europenilor au încredere în agenţiile naţionale şi europene privind siguranţa alimentelor ca surse de informaţie asupra posibilelor riscuri asociate alimentelor, se arată într-un comunicat făcut public miercuri.
Sondajul, realizat la comanda Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentelor (EFSA), este al doilea de acest tip din ultimii cinci ani. Obiectivele cercetării au fost măsurarea îngrijorărilor consumatorilor privind hrana şi riscurile asociate alimentaţiei şi stablirea nivelului de încredere a consumatorilor în autorităţile publice responsabile cu chestiunile privind siguranţa alimentelor.
Sondajul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ de 26.691 de persoane cu vârste de peste 15 ani din toate cele 27 de state membre. În România eşantionul a fost de 1.013 persoane. Sondajul a fost efectuat prin interviuri faţă în faţă cu consumatorii, în limba lor maternă, în perioada 9-30 iunie 2010. Răspunsurile celor chestionaţi reprezintă opiniile a peste 500 de milioane de consumatori europeni. Sondajul a fost realizat de TNS Opinion şi Social network.