Piaţa farmaceutică din România rămâne printre cele mai atractive din Europa emergentă, în pofida faptului că, în primul trimestru al acestui an a scăzut de pe locul şase pe locul cinci, aceasta fiind a două scădere consecutivă în clasament, informează un raport publicat de Companiesandmarkets.com şi OfficialWire. În anul 2009, vânzările de produse farmaceutice pe piaţa din România au înregistrat o creştere de două cifre pentru al cincilea an consecutiv,
chiar dacă ritmul de creştere s-a diminuat în condiţiile în care preţurile au fost supuse la presiuni ca urmare a crizei economice. Autorii raportului estimează că ritmul de creştere va continua să scadă în următorii cinci ani, în pofida revenirii economiei, în condiţiile în care guvernul încearcă să reducă chletuielile bugetare.Cheltuielile per capita pentru sănătate în sectorul public din România au fost din nou sub medie, 514 dolari, singura ţară membră a UE care a cheltuit mai puţin fiind Bulgaria. Din cheltuielile totale, aproximativ 71 la sută au provenit din cheltuielile guvernamentale, o cifră care a atins cel mai ridicat nivel, 76,9 procente, în anul 2006, înaintea aderării la UE. Scăderea procentului nu este atribuită unei scăderii a cheltuielilor guvernamentale ci mai degrabă creşterii rapide atât a asigurărilor private de sănătate cât şi a plăţilor efectuate de pacienţi.
Ca o dovadă a faptului că produsele licenţiate au o cotă relativ mare din piaţa farmaceutică din România, opt prin primele zece companii, în funcţie de vânzări, sunt companii bazate pe activităţi de cercetare&dezvoltare. Numărul cererilor depuse la European Medicines Association pentru comercializare în România a explodat. dacă în anul 2007 şi 2008 numărul total al cererilor a fost de 11 şi respectiv 30, în 2009 au fost 191 de cereri, mult peste ritmul mediu de creştere.
În 2009, mai multe companii farmaceutice internaţionale au amânat lansarea de produse în România, în principal din cauza reducerilor de preţ. Producătorii de medicamente consideră că preţurile reduse în România ar afecta preţul de comercializare pe alte pieţe europene. Deşi se vorbeşte de o scădere a preţurilor de 20-30 procente, o cifră considerată mai realistă este cea de 10 procente inclusă în statisticile oficiale./Agerpres/



