În Ungaria, taxele pentru sănătate au suferit o înfrângere răsunătoare în urma unui referendum la nivel naţional în luna martie, care s-a soldat, până la urmă, cu concedierea ministrului sănătăţii. În Republica Cehă, care a început să impună taxe pentru sănătate de la începutul acestui an, premierul a fost silit să apară, la Brno, în faţa Curţii Constituţionale pentru a depune mărturie, în condiţiile în care Curtea înclina spre anularea lor.
Atât ţările bogate cât şi cele sărace încearcă să furnizeze servicii de sănătate accesibile cetăţenilor lor. În ţări ca Republica Cehă, dificultăţile sunt accentuate de prăpastia dintre aşteptările în creştere rapidă, pentru cele mai bune şi mai recente tratamente, şi obiceiurile epocii comuniste: asistenţă medicală nelimitată, gratis şi la cerere. În astfel de state, oamenii se simt oarecum trădaţi, deoarece statul avea în trecut grijă de ei, dar şi temători, şi pe bună dreptate, în cazul celor lăsaţi în urmă de anii de creştere economică şi de schimbări. Chiar şi la Praga - oraşul de aur -, noua bogăţie descoperită pentru unii a însemnat doar preţuri mai mari pentru cei cu salarii mici şi pensii fixe. Pentru oamenii sănătoşi, cu locuri de muncă, taxele sunt pur şi simplu mărunţişul din buzunar, iar cehii bogaţi ar recunoaşte în privat că dau mai mulţi bani pe tratamentul animalelor de companie decât pe propria lor îngrijire medicală.
Pe de altă parte mulţi cehi sunt de părere că este o problemă de principiu ca sistemul de sănătate să fie pe gratis şi demonstrează un profund sentiment de solidaritate cu săracii. În ultimii ani, regiunea a fost un adevărat laborator de reforme ale sistemului de sănătate. Eforturile au fost deschise de susţinătorii pieţei libere din prospera Slovacie, care a introdus cota unică de impozitare şi a înregistrat o creştere economică explozivă, de peste 10 procente anul trecut. Slovacia a introdus taxe modeste pentru vizita la doctor, în 2003, însă, dar aşa cum s-a întâmplat ulterior şi în Ungaria, acestea nu au durat. Guvernul de stânga care a venit la putere în 2006 le-a retras la sfârşitul aceluiaşi an, la câteva luni după ce a fost învestit. De altfel, statisticile Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică clasează sistemele de sănătate din Cehia, Slovacia şi Ungaria la coada clasamentului ţărilor UE în termeni de speranţă de viaţă. Pe de altă parte, în condiţiile în care Constituţia cehă prevede ca ”cetăţenii să aibă, pe baza asigurării de sănătate, acces la servicii medicale şi la ajutoare medicale”, noile taxe impuse au părut unora nu doar neconstituţionale ci prejudiciabile pentru o parte din populaţie.
Experţii sunt în dezacord dacă aceste taxe puse la consultaţie, descurajând vizita la doctor, sunt o idee bună dacă ne gândim la sănătatea publică, şi se întreabă dacă acestea vor aduce vreun avantaj din punct de vedere al economisirii pentru sistemele de sănătate respective. Echivalentul sumei de 1.85 dolari plătită de cehi pentru o reţetă sau o vizită la doctor, şi dublul său, pentru o zi în spital, au avut un efect clar asupra comportamentului populaţiei. Potrivit Ministerului Sănătăţii din Cehia, numărul reţetelor a scăzut cu 40 la sută în primele trei luni ale acestui an, faţă de cifrele anterioare. De asemenea, potrivit datelor guvernului ceh, casele de asigurări de sănătate au colectat peste 100 de milioane de dolari, în primul trimestru, prin comparaţie cu anul trecut, în timp ce unităţile medicale au colectat 62 de milioane în taxe. /Rompres/