Cel puţin în SUA s-ar părea că există, pentru a da un exemplu, o uşoară majoritate de John însuraţi cu Jackie şi Jamie mai degrabă decât cu Angelina şi Marilyn şi care au optat să trăiască la Jacksonville mai degrabă decât Nashville, pur şi simplu orientate de litera J. Nelson şi Simmons au dus şi mai departe interpretarea acestui mecanism inconştient. În opinia lor, iniţialele ar influenţa şi alegerea şcolii frecventate şi chiar ar fi răspunzătoare de nivelul şi de calitatea prestaţiilor la şcoală. În unul din experimentele relatate în revista ''Psychological Science'', cercetătorii au analizat rezultatele şcolare - care în sistemul de învăţământ din SUA sunt exprimate prin literele A,B,C şi D - la o facultate de economie, în ultimii 15 ani. Ei au constatat că studenţii ale căror nume începeau cu C şi D, litere corelate pe scara de evaluare cu valorile cele mai de jos, luau note mici cu o mai mare frecvenţă decât alţii. Studenţii al căror nume începea cu A şi B, în schimb, aveau performanţe echivalente cu colegii al căror nume începea cu toate celelalte iniţiale. ''Explicaţia este că succesul la studii depinde atât de motivaţie cât şi de capacitate: dacă ai iniţialele 'juste' există o mare motivaţie dar nu reuşeşti neapărat să mergi bine, în timp ce cu iniţialele 'greşite', se tinde inconştient să ai prestaţiile cele mai rele'', au subliniat autorii.
Prin acest mecanism inconştient, C şi D, iniţialele ''nenorocoase'', ar condamna o armată de Cecil, Charles, Cindy, Dean sau Deborah la un destin de eterni nefericiţi. Duo-ul Nelson-Simmons ar fi obţinut rezultate similare şi analizând prestaţii sportive. Confruntând datele din Liga A a baseball-ului american, unde cei care sunt eliminaţi în timpul loviturii sunt indicaţi cu litera K, cercetătorii au constatat că efectiv jucătorii care au această iniţială sunt eliminaţi într-un procent mai mare de 2 la sută. ''Este clar că rezultatele sportive şi şcolare sunt influenţate de foarte multe variabile, iar una dintre acestea este motivaţia, iar aceste rezultate confirmă faptul că inconştientul legat de propriul nume poate influenţa forţa cu care se urmăresc propriile obiective'', a explicat Simmons. Potrivit studiului care a analizat numele celor înscrişi la 170 de facultăţi de drept, consecinţele ''name-letter effect'' pot condiţiona şi opţiuni importante, precum cea a tipului de colegiu de frecventat, putând duce la plafonare dacă ai iniţialele greşite. /Rompres/