Un proiect de Ordonanţă de Urgenţă a fost iniţiat de Ministerul Muncii pentru a recupera suma de 30,75 milioane lei, sumă ce reprezintă beneficiile de asistenţă socială plătite necuvenit, fără ca acestora să le fie aplicate dobânzi şi penalităţi de întârziere sau majorări de întârziere.
'La nivelul Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială se înregistrează un număr de 39.641 beneficiari de drepturi de asistenţă socială care au primit unele sume necuvenite ce totalizează suma de 30,75 milioane lei, pentru o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, cele mai multe fiind înregistrate la indemnizaţia pentru creşterea copilului, respectiv 16,4 milioane lei şi 11,4 milioane lei la ajutorul social şi alocaţia pentru susţinerea familiei', se menţionează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Iniţiatorii proiectului apreciază că, ţinând cont de natura beneficiilor de asistenţă socială, măsuri destinate categoriilor vulnerabile, cu venituri reduse, aplicarea de dobânzi şi penalităţi în situaţia determinării unui drept acordat necuvenit, va conduce la o vulnerabilizare şi mai accentuată a acestor familii sau persoane.
'Cuantumurile ajutoarelor, alocaţiilor şi indemnizaţiilor acordate ca beneficii de asistenţă socială sunt relativ reduse, prin aplicarea dobânzilor/penalităţilor/majorărilor ajungându-se la situaţii de dublare efectivă a sumelor datorate de beneficiar, în condiţiile în care acesta este lipsit de venituri sau are venituri extrem de reduse. Astfel, recuperarea cu dobânzi/penalităţi/majorări a alocaţiei de stat pentru copii, a alocaţiei pentru susţinerea familiei, a drepturilor pentru persoanele cu dizabilităţi, a ajutorului social şi chiar a indemnizaţiei pentru creşterea copilului poate crea noi situaţii sociale', se arată în Nota de Fundamentare.
Conform proiectului de OUG, publicat pe site-ul Ministerului Muncii, sumele încasate necuvenit, cu titlu de prestaţii, se recuperează de la titularul dreptului sau de la familia acestuia, după caz, în termenul de prescripţie stabilit de lege pentru creanţele bugetare. În situaţia în care beneficiarul dreptului, persoana care locuieşte singură, a decedat, nu se mai procedează la recuperarea sumelor încasate necuvenit cu titlu de prestaţii.
Nota de fundamentare precizează că, pentru indemnizaţia de creştere a copilului, principala cauză a constituirii debitului o constituie realizarea de venituri supuse impozitului, de regulă din diverse forme de colaborare cu firme de asigurări sau de distribuţie a unor produse, cu o medie a venitului impozabil de până în 100 lei.
În cazul ajutorului social sau al alocaţiei pentru susţinerea familiei, cele mai multe sume de recuperat se înregistrează ca urmare a plăţii subvenţiilor pentru agricultură în perioada în care persoanele/familiile sunt beneficiare ale drepturilor menţionate.
Pentru suma de 30,75 milioane lei primită necuvenit, totalul accesoriilor (dobânzi, penalităţi sau majorări de întârziere) pentru anul 2014 se ridică la 5,8 milioane lei.
Prin proiectul de Ordonanţă de Urgenţă se propune ca recuperarea sumelor reprezentând prejudicii/plăţi nelegale din fonduri publice, stabilite de organele de control competente, acordate din bugetul de stat alocat Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice sau suportate din bugetele locale, cu titlu de beneficii de asistenţă socială, să fie exceptate de la prevederile art. 731 din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice.
Fac obiectul excepţiei: ajutorul social acordat în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, alocaţia pentru susţinerea familiei acordată în baza Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; alocaţia de stat pentru copii acordată în baza Legii nr.61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; drepturile acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, cu modificările şi completările ulterioare; drepturile acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, cu modificările şi completările ulterioare; alocaţia lunară de plasament acordată în baza Legii nr.272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare.
De asemenea, sunt exceptate ajutorul pentru încălzirea locuinţei acordat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.70/2011 privind măsurile de protecţie socială pentru perioada sezonului rece, cu modificările şi completările ulterioare; indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA; drepturile persoanelor cu dizabilităţi acordate în baza art. 58 din Legea nr.448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; ajutorul lunar nerambursabil acordat în baza Legii nr.122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare; subvenţiile acordate în condiţiile Legii nr.34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială.
Beneficiile de asistenţă socială reprezintă o formă de suplimentare sau de substituire a veniturilor individuale/familiale obţinute din muncă, în vederea asigurării unui nivel de trai minimal, precum şi o formă de sprijin în scopul promovării incluziunii sociale şi creşterii calităţii vieţii anumitor categorii de persoane ale căror drepturi sociale sunt prevăzute expres de lege.
Sursa: AGERPRES