Un studiu publicat luni de compania Accace, companie specializată de pe externalizare şi consultanţă de afaceri, a arătat că printre cele mai folosite beneficii extra-salariale oferite în România sunt tichetele de masă şi asigurările medicale, iar în ceea ce priveşte comisioanele plătite salariaţilor la finalizarea proiectelor, acestea sunt utilizate din ce în ce mai mult în companiile locale, în special în cele de IT.
Reprezentanţii Accace consideră că valoarea beneficiilor salariale, estimată pentru 2014, va rămâne, cel mai probabil, la acelaşi nivel cu cel din 2013.
Însă, având în vedere contextul economic prevăzut pentru anul următor, acestea vor înregistra o creştere în special în domeniul IT, unul dintre sectoarele care vor continua expansiunea.
"În acest an, am observat o sedimentare în ceea ce priveşte ponderea beneficiilor extra-salariale oferite de angajatori. Printre preferinţe rămân tichetele de masă sau cele cadou şi asigurările medicale, în timp ce pensiile private facultative sau acordarea de maşini de serviciu şi decontarea carburantului pentru transport sunt în prezent printre cele mai rar oferite', a afirmat Maria Cojocariu, Payroll Manager Accace.
Printre alte beneficii extra-salariale acordate angajaţilor din companiile locale se numără şi asigurarea costurilor abonamentelor de telefonie mobilă, dar şi acordarea de cadouri cu ocazia sărbătorilor legale, precum Crăciunul, Paştele sau 8 Martie.
"Toate beneficiile extra-salariale acordate în natură angajaţilor, cu o valoare mai mare de 150 de lei, sunt considerate venituri asimilate salariilor şi reprezintă, din punct de vedere fiscal, venit impozabil. Astfel, acestea se cuantifică şi se includ pe statul de salarii pentru impozitarea cu 16%', a precizat Cojocariu.
Potrivit reprezentanţilor Accace, angajaţii care primesc beneficii extra-salariale în natură trebuie să aibă în vedere faptul că valoarea prestaţiilor suplimentare trebuie specificată în mod obligatoriu în contractul individual de muncă. Pe lângă elementele componente ale salariului, există obligativitatea angajatorului să includă beneficiile extra-salariale în cuprinsul contractului de muncă, la capitolul 'Salarizare'.
În plus, este recomandat ca toate informaţiile referitoare la procedura de acordare a beneficiilor extra-salariale să fie incluse şi în Regulamentul intern al companiei. De asemenea, aceste informaţii trebuie incluse, dacă este cazul, în cuprinsul contractului colectiv de muncă la nivel de unitate, precizează Accace.
Pe de altă parte, experţii Accace arată că, pe plan local, printre cele mai des acordate beneficii salariale se numără bonusurile de performanţă, acordate frecvent managerilor companiilor din producţie şi servicii, dar şi comisioanele oferite fie la finalizarea proiectelor, fie sub formă procentuală lunar, această practică fiind cel mai des întâlnită în companiile de IT. De asemenea, o practică întâlnită frecvent este şi acordarea primelor de Crăciun sau Paşte, îndeosebi în cadrul companiilor axate pe vânzări sau producţie.
"Din prisma beneficiilor salariale, am observat o uşoară creştere ca şi volum a acestora, mai degrabă decât ca valoare. Astfel, comisioanele din vânzări sau bonusurile la finalizarea proiectelor sunt din ce în ce mai des prezente, fiind folosite ca un puternic instrument de motivare şi fidelizare a angajaţilor', a subliniat Cojocariu.
Accace este una dintre principalele companii de externalizare şi consultanţă de afaceri din regiunea Europei Centrale şi de Est, care oferă servicii de contabilitate şi raportare financiară, servicii corporate şi secretariale, salarizare şi administrare de personal şi consultanţă fiscală şi de afaceri, cu o cifră de afaceri anuală la nivel de grup de peste nouă milioane de euro.
Sursa: AGERPRES