Gestionarea gripei H1N1 a creat o problemă de credibilitate OMS
Pentru achiziţionarea vaccinurilor, Marea Britanie a cheltuit un miliard de lire sterline (1,13 miliarde de euro), Franţa - 600 milioane de euro, SUA - 1,88 miliarde de dolari (1,4 miliarde de euro), Germania - 283 milioane de euro, iar Spania - 93 milioane de euro. Deşi gripa H1N1 s-a dovedit rapid mai puţin ucigaşă decât cea sezonieră, OMS a prevăzut într-o primă fază producerea a 5 miliarde de doze de vaccin pe an. În plină criză economică mondială, pandemia a fost 'mană cerească' pentru grupurile farmaceutice: Novartis, de pildă, a vândut în primul trimestru din 2010 vaccinuri în valoare de 1,1 miliarde de dolari, iar GlaxoSmithKline a livrat 130 milioane de doze pentru un miliard de euro în ultimul trimestru din anul trecut.
'Există adesea presiunea /experţilor care consiliază OMS/ pentru a exagera problemele, ceea ce înseamnă mai multe contracte, mai multe burse, mai mulţi bani pentru cercetări asupra gripei', susţine parlamentarul Paul Flynn.
Toate acestea au ajuns să pună sub semnul întrebării însăşi autoritatea OMS. 'Tot ceea ce amestecă bani şi sănătate constituie o problemă de credibilitate pentru deciziile luate', atrage atenţia profesorul universitar Didier Tabuteau, de la Institutul de studii politice din Paris.
În numele transparenţei şi pentru a răspunde criticilor, OMS, care neagă orice interferenţă a companiilor farmaceutice şi este susţinută de majoritatea virusologilor, a creat un comitet independent însărcinat să evalueze, până la toamnă, gestionarea pandemiei de gripă H1N1./Agerpres/