Pictogramele de pe pachetele de ţigări influenţează comportamentul legat de fumat
Pictogramele au fost introduse în România începând cu 1 iulie 2008 şi au devenit obligatorii din 1 iulie 2009. Prezenţa acestora pe pachetele de ţigări este în acest moment una dintre cele mai avansate metode de combatere a fumatului, relevă studiul citat. Primul studiu, "Evaluarea impactului diverselor măsuri de control asupra tutunului", a fost finanţat de Ministerul Sănătăţii şi s-a adresat adulţilor fumători din populaţia generală (800 de respondenţi cu vârsta de peste 15 ani).
Studiul a constat în realizarea a trei sondaje de opinie: două sondaje au fost realizate în iulie şi noiembrie 2008 (înainte şi la câteva luni după introducerea pictogramelor), iar al treilea a măsurat efectul pictogramelor după aproape un an de la introducerea acestora.
Acest studiu este unul dintre primele din Europa care vizează impactul acestei măsuri de sănătate publică - măsură cu aşteptări deosebite în cadrul comunităţii ştiinţifice internaţionale.
Al doilea studiu, "Impactul pictogramelor de pe pachetele de ţigări asupra adolescenţilor din România", a fost finanţat de International Development Research Centre Canada, în urma câştigării de către Totem Communication a unui grant internaţional. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1.500 de adolescenţi (fumători şi nefumători) cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani şi este primul la nivel mondial care evaluează impactul pictogramelor asupra adolescenţilor.