Sistemul de sănătate din România penultimul din clasamentul european
Euro Health Consumer Index a devenit o măsuratoare standard a sistemelor de sănătate din Europa, ajungând să includă 33 de state şi 38 de indicatori împărţiţi în şase sub-domenii esenţiale: Drepturile şi informarea consumatorului, E-health, Timpul de aşteptare pentru tratamente obişnuite, Rezultate, Varietatea şi incidenţa serviciilor oferite şi Acces la medicaţie. Publicat pentru prima dată în 2005, Indexul este o compilaţie între statistici publice, sondaje de opinie şi cercetare independentă condusă de fondatori, compania de analiză şi informare Health Consumer Powerhouse din Bruxelles. EHCI 2009 este centrat pe poziţia consumatorului, ca toate indexurile produse de HCP, sprijinit de Comisia Europeana - DG Information Society and Media - şi asistat de Preşedinţia suedeză a Uniunii Europene.
'România are, din păcate, scoruri proaste în majoritatea domeniilor sănătăţii', spune dr. Arne Björnberg, directorul de cercetare al Euro Health Consumer Index. 'Se pare că plăţile informale aşteptate de la pacienţi sunt încă o problemă serioasă şi o piedică în ajungerea la un sistem de sănătate bazat pe echitate', mai arată ea.
Clasamentul din acest an subliniază faptul că statele câştigătoare încep să folosească informaţii despre sănătate şi alegere pentru a implica pacienţii în luarea deciziilor, construind un proces de jos în sus pentru îmbunătăţirea performanţelor. La sfârşitul clasamentului se afla un grup de ţări blocate în vechiul sistem de sănătate, ierarhizat şi lipsit de transparenţă. Această diferenţă constituie o provocare pentru principiile de echitate şi solidaritate ale Uniunii Europene.