Pacienţii vor fi reprenzentaţi în comisiile de specialitate ale CMR
Comitetul Economic şi Social European a adoptat în septembrie 2007 un aviz cu 108 de voturi pentru, nici un vot împotrivă şi 2 abţineri cu privire la Cartea Europeana a Drepturilor Pacientilor.Iată cateva dintre prevederile documentului.
4. Recomandări pentru punerea în aplicare a drepturilor pacienţilor
4.1 Afirmarea şi punerea în aplicare a acestor drepturi constituie o preocupare serioasă pentru personalul medico-sanitar, pacienţi, responsabili cu politicile de sănătate, asociaţii de utilizatori ai serviciilor sanitare. Este imperios necesar să nu se mai pună în opoziţie drepturile unei părţi şi obligaţiile celeilalte. Respectarea drepturilor pacienţilor reduce obligaţiile şi responsabilităţile personalului medico-sanitar.
4.1.1 Corpul medical nu mai trebuie să îşi asume singur decizii care pun în joc viitorul persoanelor, deoarece nu mai ia singur astfel de decizii.
4.2 Pentru binele tuturor, sprijinirea specialiştilor pentru a răspunde acestor aşteptări este un act de responsabilitatea colectivă:
— completând formarea în ceea ce priveşte dimensiunile etice, respectarea persoanei şi a drepturilor sale, pentru ca aceştia să înţeleagă dinamica, elementele constitutive şi implicaţiile, cu scopul de a nu interpreta respectul drepturilor pacienţilor ca pe o constrângere suplimentară.
— construind spaţii de dezbatere şi de întâlnire între specialiţti, precum şi între specialiţti şi utilizatorii serviciilor sanitare,
— creând noi moduri de informare a bolnavilor prin mobilizarea tuturor actorilor din sistemul sanitar,
— elaborând noi modalităţi pedagogice de obţinere a consimţământului, care să conducă la o alianţă terapeutică,
— elaborând şi difuzând noi metode organizaţionale şi pedagogice destinate să reducă la minim stresul pe care îl suportă copiii ca urmare a tratamentului medical şi în special ca urmare a şederii în spital,
— instituind comitete de etică clinică în cadrul instituţiilor de sănătate, care vor permite sprijinirea specialiţtilor şi respectarea drepturilor bolnavilor,
— incluzând protecţia şi promovarea drepturilor pacienţilor în codurile etice şi de conduită ale specialiştilor,
— consolidând capacitatea sistemului de a fi uşor de înţeles pentru utilizatori şi valorificând locul şi rolul corpului de specialişti,
— imaginând noi forme colective de practică, în care să fie implicaţi medici şi alţi specialişti din domeniul sanitar:
— practici de grup, case de sănătate;
— legături între profesiile medicale, medico-sociale şi sociale;
— reconsiderând locul asociaţiilor de bolnavi, de utilizatori ai serviciilor sanitare, de consumatori, de familii şi de cetăţeni:
— prin integrarea reprezentanţilor utilizatorilor în instanţele de reprezentare;
— prin recunoaţterea rolului anumitor asociaţii în educaţia terapeutică, prevenirea îmbolnăvirilor, informarea bolnavilor
— prin construirea unei legături între formele de asociere a bolnavilor şi cele de organizare a specialiţtilor
— prin punerea la dispoziţia asociaţiilor a unor mijloace de acţiune şi de exprimare (formare, concedii pentru reprezentare)
— prin crearea în instituţiile spitaliceţti a unor spaţii neutre şi conviviale, care să permită pacienţilor să-şi exprime preocupările şi să pregătească, cu sprijinul asociaţiilor de utilizatori ai serviciilor sanitare, comunicarea interactivă cu specialiştii.
— prin implicarea asociaţiilor cu acelaţi titlu ca şi specialiştii la analiza plângerilor şi în definirea măsurilor de îmbunătăţire a calităţii îngrijirilor