Cum vă puteţi dovedi calitatea de asigurat
Salariaţii – act de identitate şi adeverinţa eliberată de angajator.
Persoane fizice autorizate (PFA) - act de identitate şi dovada ultimei plăţi la FNUASS.
Asociaţi sau administratori la societăţi comerciale - act de identitate şi dovada achitării contribuţiei calculat asupra veniturilor impozabile (dividende, respectiv indemnizaţii de administrare stabilite de AGA).
Persoane care beneficiază de indemnizaţie de somaj - act de identitate şi carnetul şi/sau adeverinţa eliberată de - AJOFM.
Persoanele fizice fără venit obligate să se asigure - act de identitate şi ultima chitanţă de plată în care este stipulată ultima lună/trimestru pentru care s-a plătit.
Pensionarii - act de identitate, fotocopie după decizia de pensionare şi ultimul cupon/talon de pensie.
Beneficiarii de ajutor social - act de identitate şi adeverinţa eliberată de primarie, din care să rezulte că se încadreaza în categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social, conform Legii nr. 416/2001.
Persoane cu handicap - act de identitate, certificat de încadrare într-un grad de handicap, vizat periodic, şi documentul eliberat de unităţile fiscale, din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile.
Copii în vârstă de până la 14 ani - certificat de naştere.
Copii de la 14 la 18 ani - carte de identitate.
Tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 si 26 de ani, dacă nu realizează venituri din muncă - act de identitate şi adeverinţa de elev sau carnetul de elev vizat la zi şi declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte ca nu a realizat venituri din muncă sau document eliberat de organul fiscal teritorial din care să rezulte că nu are venituri din muncă.
Absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni - act de identitate şi un act din care să rezulte absolvirea liceului.
Studenţii, dacă nu realizează venituri din muncă - act de identitate, declaraţie pe proprie răspundere privind faptul că nu realizează venituri din muncă şi adeverinţa/legitimaţia de student vizată la zi.
Tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care provin din sistemul de protecţie a copilului şi nu realizează venituri din muncă sau nu sunt beneficiari de ajutor social - act de identitate, act doveditor că provine din sistemul de protecţie a copilului, declaraţie pe proprie răspundere din care să reiasă că se află în îngrijirea altei persoane şi a documentelor eliberate de unităţile fiscale din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile şi/sau nu este beneficiar de ajutor social.
Asigurarea de sănătate facultativă (membrii misiunilor diplomatice, cetăţenii străini şi apatrizii, care se află temporar în ţară şi nu au solicitat viză de lungă şedere, cetăţean român cu domiciliul în străinătate care se află temporar în ţară) - act de identitate şi dovada calităţii de asigurat se face cu ultima chitanţă de plată în care este stipulată ultima lună/trimestru pentru care s-a efectuat plata.
Beneficiari legi speciale (Decretul Lege nr. 118/1990: veteran de război, erou-martir al revoluţiei etc.) - act de identitate, un document doveditor care să încadreze persoana în una din categoriile enumerate, eliberat de instituţia abilitată să elibereze acest act şi document eliberat de unităţile fiscale teritoriale din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile, altele decât cele din pensii.
Deţinuţii politici - certificatul din care reiese că sunt încadraţi în prevederile Legii nr. 118/1990.
Eroii Revoluţiei din decembrie 1989 - certificatul de erou al Revoluţiei.
Veterani de război - legitimaţia de veteran.
Femeile însărcinate, dacă nu au nici un venit sau au venituri sub salariul de bază minim brut pe ţară - act de identitate, adeverinţa medicală şi documentul eliberat de unităţile fiscale teritoriale din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile sau, pe baza documentelor justificative, că realizează venituri sub salariul de bază minim brut pe ţară.
Lăuzele, dacă nu au nici un venit sau au venituri sub salariul de bază minim brut pe ţară - act de identitate, certificatul de naştere a copilului şi documentul eliberat de unităţile fiscale teritoriale din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile sau, pe baza documentelor justificative, că realizează venituri sub salariul de bază minim brut pe ţară.
Persoanele care se află în concediu pentru creşterea copilului - act de identitate şi decizia emisă de direcţiile teritoriale de muncă, familie şi egalitate de şansă şi ultimul talon de plată a indemnizaţiei de creştere a copilului.
Persoanele care se află în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă - act de identitate şi adeverinţa emisă de angajator.
Bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice, până la vindecarea respectivei afecţiuni, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau din alte surse - act de identitate şi adeverinţa medicală eliberată de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sănătate, care să ateste boala inclusă în programele naţionale de sănătate, şi document eliberat de unităţile fiscale din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile.
Coasiguratul - act de identitate şi un document care atestă calitatea de asigurat a persoanei în întreţinerea căreia se găseşte coasiguratul, document care să ateste relaţia de rudenie sau căsătorie, declaraţie pe proprie răspundere că nu realizează venituri impozabile sau document eliberat de organul fiscal teritorial din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile şi declaraţie pe proprie răspundere a persoanei asigurate prin care declară că are în întreţinere persoana coasigurată. Pot fi coasiguraţi numai următoarele categorii de persoane: soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate.
Persoanele care se află în executarea măsurilor prevăzute în art. 105, 113 şi 114 din Codul penal şi pentru persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au venituri - adeverinţa emisă de instituţiile din subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Persoanele care sunt returnate sau expulzate ori sunt victime ale traficului de persoane şi se află în timpul procedurii necesare stabilirii identităţii - act de identitate (dacă e stabilita identitatea persoanei) şi adeverinţa eliberată de instituţiile din subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative din care să rezulte că se afla în această situaţie.
Cetăţenii străini şi apatrizii care au solicitat şi obtinut prelungirea dreptului de şedere temporară sau au domiciliul în România - act de identitate (paşapoarte) şi document eliberat de casa de asigurări de sănătate.
Cetăţenii străini care au domiciliul în străinatate - act de identitate (paşapoarte) şi cardul european de asigurări de sănătate.
Chiar dacă sunteţi neasigurat, aveţi dreptul la servicii medicale de urgenţă gratuit şi beneficiaţi de pachetul minimal de servicii medicale, fără a face dovada calităţii de asigurat.
Calitatea de asigurat şi drepturile de asigurare încetează odată cu pierderea dreptului de domiciliu sau de şedere în România.