Campaniile de screening pentru depistarea cancerului precoce au avut succes
"Pornind de la acest mesaj european, am iniţiat, în urmă cu patru ani (1 martie 2005), o campanie gratuită de screening pentru depistarea precoce a cancerului de prostată", a declarat, pentru Rompres, prof. univ. Ioan Coman. Iniţial, s-a preconizat o durată de trei luni pentru campanie, la Clinica Medicală V. Suportul mass-media a fost considerabil. Campania a fost reluată în perioada 2006-2008, pe durata celor patru ani de derulare fiind consultaţi peste 10.000 de bărbaţi în vârstă de peste 50 de ani, precizează specialistul român. Ca urmare a interesului fără precedent pentru campanie - care a reuşit să conştientizeze asupra şansei vindecării cancerului depistat precoce -, durata de trei luni a fost prelungită. Profesorul Ioan Coman evidenţiază că, în acest context, au fost depistat, pentru prima dată în România, un număr însemnat de pacienţi cu cancer de prostată într-o fază vindecabilă.
"Mai mult, în această fază vindecabilă a putut fi oferită o terapie minim invazivă, cum este laporoscopia. S-a făcut prostatectomia radicală laparoscopică. Prin incizii tegumentare de mici dimensiuni, a fost extirpată prostata şi curăţaţi ganglionii din jurul ei", spune profesorul Coman, amintind că deşi pentru echipa de medici efortul a fost mai mare decât pentru o operaţie clasică, pentru pacient confortul post operator a fost incomparabil mai mare.
Profesorul Ioan Coman a considerat necesară continuarea acestei experienţe şi a demarat, în paralel, o a doua campanie, având ca temă depistarea precoce a malformaţiile de tract urinar la copii. Prima grupă avută în vedere a fost cea a copiilor instituţionalizaţi, cu tulburări de vedere, auz, sau cu alte handicapuri. S-au făcut deplasări, cu ecograful portabil, în şcolile în care învăţau aceşti copii, apoi în localităţi din judeţ (Chinteni, Jucu, etc.) şi din afara judeţului, fiind investigaţi peste 1.000 de copii. "Bucuria mea, ca şi coordonator de program, a fost că întreg colectivul de medici antrenat a privit cu interes acţiunea şi s-a implicat efectiv, cu trup şi suflet, în aceste campanii, chiar şi pe banii lor", arată profesorul român, subliniind că a fost o experienţă unică în România, care urmează să fie publicat în străinătate. Opt proiecte ştiinţifice au fost selectate în contextul derulării acestor campanii, iar fondurile obţinute au fost folosite integral pentru dotarea Clinicii de Urologie de la Spitalul Clinic Municipal Cluj-Napoca la standarde europene.