Cercetările indică faptul că a excela în copilărie
nu reprezintă o garanţie de a ajunge adult remarcabil. Cheia pare a consta în
ore lungi de pregătire şi muncă. Sophia are opt ani şi este o fetiţă deosebit
de inteligentă. La 14 luni cunoştea alfabetul, până la trei ani învăţase să
scrie şi să citească în limba engleză, la patru ani stăpânea ebraica, iar la
cinci ani învaţase şi limba spaniolă. În decursul ultimului an, ca „hobby”,
ea a învăţat singură limbajul semnelor. Sophia se încadrează în mod evident în
definiţia guvernului britanic a unui copil înzestrat şi talentat: acesta are
abilităţi „semnificativ” superioare mediei celor de vârsta sa, are talent la
învăţătură sau în domenii precum sportul sau arta.
Sophia merge la o şcoală care a ales să
participe la programul guvernamental „G&T” (gifted and talented –
înzestraţi şi talentaţi); astfel, ea are sarcini în plus pe lângă cele normale
de la şcoală, pentru a-şi folosi talentul. Însă va fi acest lucru suficient
pentru a o menţine pe Sophia în fruntea clasei sale pentru următorii zece ani,
sau o va ajuta să aibă rezultate excelente în următorii 20 sau 30 de ani? Va
supravieţui „geniul” ei? Pentru cei mai mulţi copii geniali, prognoza pe termen
lung nu este deosebit de promiţătoare.
Dacă situaţia nu este bine
supravegheată de părinţi, talentul poate duce la o copilărie nefericită şi
dificilă – un exemplu trist în acest sens este cel al lui Sufiah Yusof, fetiţa
care şi-a dobândit un loc la cursurile de matematică de la Oxford la vârsta de
doar 13 ani, însă nu şi-a obţinut diploma finală şi a avut un conflict cu
părinţii, acuzându-i că au supus-o unei presiuni prea mari. Joan Freeman,
profesoară la Universitatea
Middlesex University
şi preşedintă-fondatoare a Consiliului European pentru Capacităţi Deosebite, a
monitorizat evoluţia unui grup de copii supradotaţi, încă din anul 1974. Cei
implicaţi în studiu au acum în jur de 40 de ani. Freeman recunoaşte că este „un
pic dezamăgită de faptul că mulţi dintre ei nu au continuat pe linia talentului
lor şi în viaţa adultă”. Însă, după cum subliniază ea, există mulţi factori
care să constituie impedimente în calea potenţialului iniţial: nevoia de a-şi
câştiga traiul, relaţiile, tendinţa de a devia de la scopuri, lipsa motivaţiei
şi aşteptările scăzute faţă de propriile capacităţi. „Fiinţele umane nu sunt
roboţi – nu le poţi porni pe un drum şi să te aştepţi să înainteze fără nicio
abatere”.
Când Carol Dweck, profesoară de
psihologie la Universitatea Stanford, şi-a publicat cercetările cu privire la
copiii înzestraţi, ea a revelat un fapt chiar mai descurajator: „Primesc
nenumărate scrisori de la adulţi care afirmă că li se-au indus promisiuni
false, că li s-a spus că sunt deosebit de inteligenţi şi că vor ajuge foarte
departe în viaţă – aşa că nu s-au străduit prea mult, nu au perseverat. Mulţi
dintre ei ai coeficienţi de inteligenţă foarte mari, dar nu au terminat
facultatea şi nici nu au urmat în mod serios o profesie”. Dweck a descoperit că
a le spune copiilor cât sunt de inteligenţi poate avea un efect negativ asupra
lor – ei vor crede că este suficient că sunt înzestraţi şi nu vor mai depune
eforturi. „Nu cred că există dovezi care să demonstreze că cineva poate să
devină brusc un geniu. Toată lumea trebuie să depună eforturi concentrate timp
de mulţi ani”, opinează Anders Ericsson, profesor de psihologie la
Universitatea din Florida şi editor al
Manualului Cambridge
pentru Experienţă şi Performanţă. El subliniază faptul că atunci când avem de-a
face cu o persoană cu o înaltă pricepere într-un anumit domeniu, nu ne gândim
la cei 15 sau 20 de ani pe care acea persoană le-a petrecut învăţând şi
muncind. Concluzia studiilor lui Ericsson a fost că o „cheie” a realizărilor
remarcabile este constituită de muncă şi exersare asiduă. Mai mult, Ericsson
pune la îndoială chiar şi ideea potrivit căreia unii oameni sunt născuţi cu
„geniu”. „Dacă luăm în considerare copiii cu rezultate deosebit de bune, vom
observa că părinţii au creat un mediu special pentru aceştia; de asemenea, ar
fi surprinzător să găsim copii care cunosc alfabetul de la o vârstă fragedă
într-o familie în care părinţii îşi neglijează copiii”.
Prin urmare, care este previziunea pe
termen lung pentru Sophia? Ei bine, dacă rămâne în mediul care o sprijină, dacă
este motivată şi depune cel puţin zece ani de eforturi susţinute, ar putea
ajunge un adult remarcabil. Se pare, însă, că drumul spre măreţie este unul
dificil şi că presupune eforturi din partea întregii familii. /Rompres/