Un studiu publicat recent de
revista americană ''Environmental Science & Technology'' avertizează asupra
impactului asupra sănătăţii pe care îl au navele transoceanice: tumori şi
maladii cardio-pulmonare datorate gazelor toxice emise de navele comerciale
care brăzdează oceanele. Fenomenul provoacă moartea a cel puţin 60.000 de
persoane anual, dintre care o
''Navele transoceanice se deplasează
din port în port, rămânând în afara jurisdicţiilor locale. Din acest motiv sunt
excluse de la regulamentele naţionale împotriva poluării'', a explicat primul
autor al cercetării, James Corbett, de la ''University of Delaware'', SUA.
Costul acestei omisiuni nu a fost calculat până acum. Cercetătorii au cules
datele privind traficul şi poluarea maritimă şi au identificat zonele uscatului
în care fumul de la coşurile vapoarelor se adună în cea mai mare măsură,
estimând impactul asupra mortalităţii. Ei au calculat îndeosebi efectele
temutului Pm 2,5, o cauză dovedită de tumori şi maladii cardio-pulmonare şi au
estimat că există 60.000 de morţi anual, cu alte cuvinte 8 la sută din toate
decesele cauzate de poluare în lume, potrivit ONU. Cea mai mare parte a
victimelor sunt concentrate în Europa şi Asia, în zonele de coastă cele mai
populate şi mai apropiate de rutele navale.
''Este un impact cu adevărat
considerabil, având în vedere că am luat în calcul numai navele transoceanice'',
a afirmat co-autorul studiului, James Winebreak, de la ''Rochester Institute''.
''Dacă la calcul s-ar adăuga şi pescadoarele, feriboturile şi toate navele cu
rutele cele mai scurte, cifra ar fi cu siguranţă mai mare. ªi ar creşte şi mai
mult dacă s-ar calcula şi daunele provocate de alţi poluanţi, anhidrida
sulfuroasă şi oxizii de azot, pe care studiul nu i-a luat în calcul'', a mai
precizat Winebreak. În absenţa unor reglementări, aceste cifre se vor agrava cu
rapiditate. În opinia cercetătorilor, până în 2012, traficul maritim va creşte
de 40 de ori. În acest ritm, Europa va polua, până în 2020, cu flota ei, mai
mult decât cu toate emisiile terestre luate la un loc. Noi standarde de mediu
pentru nave vor fi discutate în următoarele luni la Londra, unde se vor reuni
membrii Organizaţiei Maritime Internaţionale /OMI/ a ONU. ''Au abordat acest
subiect timp de cel puţin 15 ani şi poate că se apropie momentul în care vor
face un pas decisiv'', a precizat Corbett. /Rompres/