Impactul acestui program, menit să crească accesul la serviciile pentru sănătatea reproducerii la nivel naţional, în special în mediul rural, ca şi în zonele urbane greu accesibile a fost semnificativ, contribuind major la creşterea utilizării metodelor moderne de contraceptie, care s-a triplat între anii 1993 şi 2004. În aproximativ 15 ani, România a reuşit să reducă spectaculos numărul foarte mare de avorturi de la începutul anilor ’90 (de la 3,4 avorturi per femeie în 1993 la 0,84 avorturi per femeie în 2004 – conform Studiilor de Sănătatea Reproducerii efectuate în anii 1993 şi 2004), crescând în acelasi timp semnificativ rata utilizării contraceptivelor moderne (de la 10% în 1993 la 34% în 2004 – conform aceloraşi surse). Rata mortalităţii materne inregistrează, de asemenea, o scădere constantă de-a lungul anilor, înregistrând-se 0,17 decese materne la 1.000 nou-născuţi, comparativ cu 0,83 decese la 1.000 nou născuţi înregistrate la începutul anilor ’90 . În România la momentul actual, peste 9.000 de cadre medicale din asistenţa primară de sănătate din mediul rural şi urban oferă consiliere, consultaţii şi contraceptive gratuite. În program sunt incluse 52 de maternităţi cu cele mai multe paturi, astfel încât numai în 2007 aproximativ 90.000 de paciente au beneficiat şi de servicii de planificare familială.
Prin campaniile naţionale şi locale de informare, educare şi comunicare s-a urmărit schimbarea mentalităţii femeilor privind contracepţia şi informarea acestora privind distribuţia de contraceptive gratuite. Campaniile au inclus o serie de activităţi, precum: conferinţe de presă, realizarea şi distribuirea de materiale informative în comunitate, inclusiv în fabrici, parcuri, supermarketuri, târguri, blocuri din cartiere sărace, acţiuni de informare a decidenţilor la nivel local si concursuri pentru jurnalişti. În sesiunile de educaţie s-au utilizat instrumente inovatoare: „tăbliţa magnetică”, mini-serialul “Femei adevărate”, difuzat de către TVR si staţiile locale de televiziune.
Sursa: http://www.ms.ro/