de Avocat Loredana Milos. Articol sustinut pe Pharma Business.
Unitatile farmaceutice functioneaza pe baza autorizatiei de functionare emisa de Ministerul Sanatatii.Unitatile farmaceutice au fost definite prin O.M.S. nr. 626/2001 de
aprobare a Normelor din 11 septembrie 2001 privind conditiile de
organizare si functionare a unitatilor farmaceutice.Potrivit acestui act normativ, unitatile farmaceutice sunt: farmacia de
circuit deschis (comunitara), farmacia de circuit inchis (de spital),
depozitul farmaceutic si drogheria. Avand in vedere faptul ca farmaciile de circuit inchis sunt integrate
in structura organizatorica a unitatilor sanitare in cadrul carora
functioneaza ca sectii ale acestora, ne vom referi in cele ce urmeaza
doar la celelalte tipuri de unitati farmaceutice.
Farmacia de circuit deschis (comunitara) este unitatea
sanitara care asigura asistenta in ambulatoriu a populatiei cu
medicamente, produse igienico-cosmetice, dispozitive medicale, plante
medicinale si produse din plante medicinale, suplimente alimentare si
in care se executa prescriptii magistrale si ofi cinale.
Depozitul farmaceutic este unitatea sanitara care are
ca obiect de activitate distributia angro a medicamentelor, incluzand:
procurarea, stocarea, supravegherea calitatii si transportul acestora.
Drogheria este unitatea sanitara care detine si
elibereaza populatiei, in ambulatoriu, numai medicamentele care,
potrivit legii, pot fi eliberate fara prescriptie medicala, plante si
produse din plante care nu sunt supuse legilor speciale, suplimente
alimentare, produse igienico-cosmetice si dispozitive medicale.
In conformitate cu Normele privind infiintarea si autorizarea
unitatilor farmaceutice, aprobate prin O.M.S. nr. 626/2001, pentru
obtinerea autorizatiei de functionare, solicitantul depune la
Ministerul Sanatatii - Directia generala farmaceutica, urmatoarele
documente: cerere-tip, dovada personalului angajat ( schema
organizatorica a personalului, cerintele de calificare in domeniu si
contractele de munca ale angajatilor), avizul conform al colegiului
farmacistilor, actul constitutiv al societatii comerciale, incheierea
irevocabila a judecatorului delegat pentru autorizarea si
inmatricularea societatii comerciale, copie de pe certificatul de
inmatriculare la registrul comertului, schita si datele privind localul
unitatii (amplasare, constructie, compartimentare), dotarea cu
mobilier, ustensile si aparatura, masa de analiza, anexele la
certificatul de inregistrare la registrul comertului si dovada
detinerii spatiului.
Prin urmare, primul demers juridic care trebuie urmat pentru
infiintarea unei unitati farmaceutice este constituirea unei societati
comerciale cu obiect de activitate specific unei farmacii, unei
drogherii sau unui depozit farmaceutic.
Societatile comerciale functioneaza in baza Legii nr. 31/1990. Uzual,
unitatile farmaceutice sunt organizate ca si societati comerciale cu
raspundere limitata, in cadrul carora raspunderea asociatilor poate fi
antrenata numai pana la concurenta capitalului social subscris. O
societate comerciala cu raspundere limitata poate avea unul sau mai
multi asociati, insa, in conformitate cu prevederile art.14 din Legea
nr. 31/1990, o persoana fizica sau juridica nu poate fi asociat unic
decat intr-o singura societate cu raspundere limitata.
Art.7 din Legea nr. 31/1990 cuprinde clauzele pe care actul constitutiv
al societatii comerciale trebuie sa le contina in mod imperativ: date
de identificare ale asociatilor, forma, denumirea, sediul societatii,
obiectul de activitate, capitalul social subscris si varsat,
administratorii sociatatii cu atributiile si raspunderea acestora,
partea fiecarui asociat la beneficii si pierderi, durata societatii si
modul de dizolvare si lichidare. In conditiile art.35 al Legii nr.
31/1990, in vederea inmatricularii societatii comerciale la registrul
comertului se depun la Ofi ciul Registrului Comertului in a carui raza
teritoriala isi va avea sediul societatea urmatoarele acte: actul
constitutiv al societatii, dovada disponibilitatii denumirii, dovada
sediului declarat, dovada efectuarii varsamintelor in conditiile
actului constitutiv, acte privind proprietatea asupra aporturilor in
natura si declaratii pe proprie raspundere ale asociatilor si
administratorilor cu privire la indeplinirea de catre acestia a
conditiilor prevazute de lege pentru a indeplini aceste functii.
Normele privind conditiile de organizare si functionare a unitatilor
farmaceutice, aprobate prin O.M.S. nr. 626/2001, modifi cat de O.M.S.
nr. 1199/2004, stabilesc niste conditii imperative cu privire la
localul destinat desfasurarii activitatii unitatilor farmaceutice si cu
privire la personalul acestor tipuri de unitati, cei care doresc sa
infiinteze o unitate farmaceutica fiind obligati sa tina seama de
aceste cerinte legale.
Astfel, potrivit art. 8 din Normele sus-mentionate, localul farmaciei
trebuie sa fie amplasat pe strazi accesibile, la parterul cladirilor,
fiind interzisa amplasarea farmaciei in baraci de lemn, aluminiu,
garaje si in apartamente cu destinatie de locuinta. Localul farmaciei
va avea o suprafata de minimum 50 mp, excluzand din aceasta suprafata
holurile si grupurile sociale.
In conformitate cu prevederile art.9 din Norme, in mediul urban,
localul farmaciei va cuprinde urmatoarele incaperi: oficina (incapere
cu o suprafata de minimum 16 mp., in care are acces publicul si se face
eliberarea produse lor farmaceutice), receptura (incaperea in care se
prepara prescriptiile magistrale), laboratorul (incaperea in care se
prepara produsele oficinale), depozitul, grupul social si biroul
farmacistului-sef. In mediul rural, localul farmaciei va cuprinde:
oficina, receptura-laborator, depozitul si grupul social.
Art. 47 din Norme prevede pentru amplasamentul localului drogheriei
aceleasi conditii ca si la farmacii, suprafata utila minima a localului
drogheriei fiind insa mai mica, respectiv de 30 mp. Drogheria trebuie
sa cuprinda obligatoriu patru incaperi: oficina, depozitul, grupul
social si biroul asistentului de farmacie-sef.
In ceea ce priveste depozitele farmaceutice, O.M.S. 626/2001 stabileste
obligativitatea amplasarii acestora in zone in a caror vecinatate nu
exista poluanti, astfel incat sa se elimine riscul contaminarii
produselor detinute. De asemenea, depozitele vor fi amplasate in
cladiri adecvate, la parter sau etajul 1, dispunand de doua cai de
acces: una de primire si alta de expeditie a produselor.
Dovada detinerii legale a spatiului in care urmeaza sa functioneze
unitatea farmaceutica se face cu actul de proprietate, cu contractul de
inchiriere sau cu contractul de comodat (folosinta gratuita) a
respectivului local.
In ceea ce priveste personalul de specialitate care isi desfasoara
activitatea in farmacie, acesta poate fi compus din farmacisti,
farmacisti specialisti, farmacisti primari, farmacisti rezidenti,
asistenti de farmacie si asistenti principali de farmacie avand
autorizatie de libera practica, farmacia fiind condusa de catre
farmacistul-sef. In cazul drogheriilor, personalul de specialitate al
acestora poate fi compus din asistenti de farmacie si asistenti de
farmacie principali cu autorizatie de libera practica, iar drogheria
este condusa de asistentul de farmacie-sef. Potrivit art.19 din Normele
de infiintare si autorizare a unitatilor farmaceutice aprobate prin
O.M.S. 626/2001, functia de sef al unei unitati farmaceutice poate fi
exercitata intr-o singura unitate cu profil farmaceutic.
Profesia de farmacist este definita in art. 557 a noii Legi privind
reforma in domeniul sanatatii, ca fiind o profesie independenta, care
se exercita pe baza certificatului de membru al Colegiului
Farmacistilor din Romania. Potrivit art.560 din actul normativ sus
mentionat, profesia de farmacist poate fi exercitata de persoanele care
indeplinesc urmatoarele conditii: detin un titlu oficial de calificare
in farmacie, nu se gasesc in vreunul dintre cazurile de nedemnitate sau
incompatibilitate prevazute de lege, sunt apte din punct de vedere
medical pentru exercitarea profesiei de farmacist si sunt membri ai
Colegiului Farmacistilor din Romania. Certificatul de membru al
Colegiului Farmacistilor din Romania se acorda pe baza urmatoarelor
acte: documente care atesta formarea profesionala, certificat de
sanatate, declaratie pe proprie raspundere cu privire la faptul ca
farmacistul nu se afla in vreuna dintre cazurile de nedemnitate sau
incompatibilitate prevazute de lege si certificat de cazier judiciar.
De subliniat faptul ca, in temeiul art.564 alin.4 din Legea privind
reforma in domeniul sanatatii, acest certificat de membru devine
operativ numai dupa incheierea asigurarii de raspundere civila pentru
greseli in activitatea profesionala, avizandu-se apoi anual in baza
asigurarii de raspundere civila valabila pentru anul respectiv.
In tendinta de armonizare a legislatiei noastre cu cea europeana se
inscrie si adoptarea, de catre legiuitorul roman, a Regulilor de buna
practica farmaceutica, reglementate de O.M.S. nr. 1552/2004, reguli
elaborate pe baza Regulilor de buna practica farmaceutica, intocmite de
Grupul farmaceutic al Comisiei Europene/1996, si pe baza Ghidului
Organizatiei Mondiale a Sanatatii/1996 privind regulile de buna
practica farmaceutica in farmacia comunitara si de spital.
Pentru etapa de infiintare a unei farmacii, trebuie avute in vedere in
special regulile de buna practica privind organizarea spatiului si
dotarea farmaciei si regulile de buna practica privind farmacistul si
personalul farmaciei cuprinse in O.M.S. nr. 1552/2004. Astfel, ca si
reguli de buna practica privind organizarea spatiului si dotarea
farmaciei, O.M.S. nr. 1552/2004 prevede obligativitatea ca localul
farmaciei sa fie amplasat in asa fel incat sa asigure accesibilitatea
tuturor pacientilor potentiali, inclusiv a persoanelor in varsta, cu
copii sau cu handicap, farmaciile sa aiba un spatiu suficient destinat
activitatii de preparare, iar peretii, pardoseala si dulapurile sa fie
acoperite cu materiale usor lavabile. De asemenea, actul normativ
impune ca regula respectarea unor conditii de iluminare, temperatura si
de umiditate in farmacie, care sa raspunda cerintelor de conservare
impuse pentru medicamente sau celelalte produse eliberate de farmacie.
Pentru situatia in care o farmacie doreste ca, in activitatea pe care o
va desfasura, sa incheie contract de furnizare de servicii cu Casa
Judeteana de Asigurari de Sanatate, aceasta unitate farmaceutica va
trebui sa respecte niste standarde pentru acreditare, standarde
reglementate prin Decizia nr. 252/2003 a Casei Nationale de Asigurari
de Sanatate. Acreditarea farmaciilor se realizeaza de catre comisiile
judetene de acreditare a farmaciilor care sunt infiintate in baza
deciziei comune a presedintelui Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, a presedintelui Colegiului Medicilor din Romania, a
presedintelui Colegiului Farmacistilor din Romania si a presedintelui
Ordinului Asistentilor Medicali din Romania.
Procedura de acreditare a farmaciilor este cuprinsa in Normele metodologice de evaluare pentru acreditarea farmaciilor, aprobate prin O.M.S. nr. 1073/2003.
Prin aceasta scurta prezentare a unitatilor farmaceutice cu specificul
lor am intentionat si speram ca am reusit sa familiarizam persoanele
care doresc sa infiinteze o farmacie cu cateva dintre cerintele legale
de baza pentru desfasurarea unei asemenea activitati si cu actele
normative care reglementeaza normele de infiintare, organizare si
functionare a unitatilor farmaceutice.
Articol sustinut de Pharma Business.