Apariţia celei de-a doua ediţii a codului răspunde necesităţilor de validare şi garantare a aplicării stricte a procedeelor etice în perspectiva integrării României în Uniunea Europeană în 2007. Potrivit reprezentanţilor ARPIM, companiile care fac parte din asociaţie sunt decise să se alinieze la standardele şi practicile existente în UE în domeniul promovării produselor medicamentoase.
Codul îşi propune crearea unui mediu competitiv şi etic în care pacientul să fie asigurat de faptul că prescrierea unui tratament reprezintă decizia medicului prescriptor luată pe baza unor criterii clare de diferenţiere şi a unor valenţe terapeutice recunoscute ale produsului. Lucrarea nu intenţionează să restrângă promovarea produselor medicamentoase într-un mod dăunător competiţiei echitabile.
"Distribuţia pe scară largă a codului ARPIM către toţi factorii implicaţi în sistemul de sănătate este o dovadă în plus a faptului că reprezentanţii companiilor farmaceutice internaţionale au înţeles importanţa existenţei unui cadru etic în industrie", a subliniat dr. Marius Savu.
Prezent la conferinţa de presă prilejuită de lansarea acestui cod, Brendan Barnes, reprezentant al EFPIA, a subliniat că principalul motiv pentru care se află în România este acela de a aduce mesajul că această organizaţie susţine România în integrarea în UE. Totodată, a precizat că această conferinţă reprezintă deschiderea unui dialog privind regulile referitoare la medicamente, foarte practice, dar care trebuie îndeplinite pentru a se asigura accesul în UE.
Totodată, codul prevede sancţiuni care se vor aplica în cazul nerespectării prevederilor sale, acestea mergând până la amenzi destul de mari. Între sancţiunile financiare se prevăd amenzi pentru o primă încălcare a regulilor până la 5.000 de euro, pentru a doua încălcare până la 10.000 de euro, pentru a treia încălcare şi pentru fiecare încălcare de după cea de-a treia până la 15.000 de euro.
Potrivit codului, în cazul în care două companii se reclamă una pe alta, întâi se încearcă o rezolvare pe cale amiabilă, abia după aceea se merge mai departe dacă aceasta nu dă rezultat.
De asemenea, în cazul reclamaţiilor primite de către ARPIM de la terţi, care nu sunt membri ai asociaţiei, acestea vor fi înaintate şefului comisiei de arbitraj. Dacă sunt necesare informaţii suplimentare, şeful comisiei de arbitraj va contacta managerul general al companiei reclamate şi, ulterior, va aplica procedura descrisă în cod.
Despre litigiile care au loc, este informat sediul central internaţional al companiei găsite în culpă şi Agenţia Naţională a Medicamentului.
În cadrul evenimentului de lansare a codului, Roberto Musneci, vicepreşedinte al ARPIM şi director general al companiei farmaceutice GlaxoSmithKline, a subliniat că regulile conţinute de cod sunt valabile în toate ţările şi ele trebuie să fie respectate.
Companiile care alcătuiesc ARPIM, în număr de 23, reprezintă circa 70% din piaţa românească de resort. (Rompres)