Directorul Centrului Şcolar pentru Educaţie Inclusivă din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC), Nicu Baiu, a declarat că la această unitate învaţă aproximativ 170 de copii de vârste diferite cu deficienţe intelectuale.
Potrivit sursei citate, unitatea de învăţământ este singura din judeţ care oferă servicii pentru copiii cu nevoi speciale, ei având la dispoziţie un sistem identic cu cel al şcolilor normale - grădiniţă, învăţământ primar, învăţământ gimnazial şi profesional.
Pe lângă copiii cu deficienţe, de serviciile Centrului de Educaţie Incluzivă beneficiază şi elevi din şcolile de masă care vin pentru terapii specifice şi de compensare. Declaraţiile au fost făcute în cadrul unei conferinţe interjudeţene cu tema "Autismul - mit şi realitate", pentru a marca Ziua Internaţională a Conştientizării Autismului.
Autismul, detectat de la naştere
"Cei mai mici elevi ai noştri sunt preşcolarii care au patru ani şi cei mai mari sunt cei de la şcoala profesională care se pregătesc să devină bucătari pentru că asta e calificarea pentru care avem autorizaţie de funcţionare, ei au în jur de 21 ani. Suntem singura şcoală specială din judeţ, adică unitate de învăţământ specială, suntem Centrul şcolar. Anterior denumirea a fost de şcoală specială, dar ne-am schimbat denumirea în anul 2006 ca să putem oferi servicii educaţionale şi copiilor, părinţilor şi cadrelor didactice din comunitatea locală. Acum, pe lângă cei 170 de elevi pe care îi avem la grădiniţă, învăţământ primar, gimnazial şi profesional, avem copii din şcolile de masă care vin pentru terapii specifice şi de compensare. Aceştia au nevoie să îşi corecteze limbajul, cei care au defecte de vorbire sau sunt incluşi în programe de corectare a deficienţelor fizice pentru că noi avem cadre de specialitate. Noi şcolarizăm copii cu deficienţe intelectuale, acesta e specificul copii, dar întotdeauna deficienţa intelectuală se asociază în majoritatea cazurilor şi cu alte deficienţe - senzoriale, fizice şi cele care sunt din spectrul autist sau copii cu sindromul Down. Majoritatea au certificate de încadrare într-un anumit grad de handicap, altfel nu pot fi şcolarizaţi", a spus Nicu Baiu.
El a mai afirmat că este necesar ca la nivelul unităţii de învăţământ să fie înfiinţat propriul centru de recuperare pentru a putea lucra mai uşor cu copiii cu deficienţe, în Târgu-Jiu existând doar centre private care oferă servicii destul de costisitoare.
"În oraş mai sunt centrele de recuperare private, noi vrem să avem propriul nostru centru de recuperare ca să putem încadra terapeuţi, lucru care acum nu ne este permis de către legislaţie şi să putem să îi preluăm pe cei din şcolile de masă în centre şi să putem lucra cu ei pentru recuperarea deficienţelor pe care le au. Poate vom reuşi cu ajutorul asociaţiei umanitare pe care noi o avem în şcoală, dar nu avem fonduri suficiente momentan", a mai precizat Nicu Baiu.
Fostă profesoară de engleză, în prezent cadru didactic la Centrul Şcolar din Târgu-Jiu şi mama unui băiat autist, Ileana Georgeta Frunză a menţionat că numărul copiilor cu această afecţiune a crescut în ultimii ani.
"Autismul este individual, nu există doi autişti care să aibă comportamente identice. Fiecare, în funcţie de gradul de afectare pe care îl are, are comportamente mai puţin sau mai mult normale. (...) Fiecare autist are programul lui după care i se face o evaluare iniţială să vedem ce putem recupera în comportamentul lor. Numărul de ore pe care ei îl petrec la şcoală este acelaşi cu cel al copiilor normali, deşi ei au nevoie de opt ore de terapie specifică pe zi. Numărul copiilor cu autism a crescut în ultimii ani. Dacă acum 5 ani un copil din 100 era afectat de autism, astăzi 1 din 68 este afectat. Numărul este mai mare la băieţi decât la fete. Una din cinci copii este fată, iar patru sunt băieţi", a conchis Ileana Georgeta Frunză.
Sursa foto: editie.ro
Sursa: AGERPRES