Conform unui studiu comun privind baza genetică a capacităţilor cognitive realizat de oameni de ştiinţă de la University College London (UCL), University of Oxford and King's College London, aproximativ jumătate din genele care influenţează cât de bine poate citi un copil joacă un rol şi în capacitatea de învăţare a matematicii.
Studiul, publicat marţi în revista Nature Communications, a folosit şi date dintr-o cercetare asupra gemenilor, realizată de Robert Plomin de la King's College din Londra, pentru a analiza influenţa genetică asupra citirii şi performanţelor la matematică la copiii de 12 ani din aproape 2.800 de familii britanice, relevă un comunicat de presă postat pe site-ul UCL.
Gemenii şi copiii fără legătură genetică între ei au fost testaţi în privinţa fluenţei şi înţelegeri lecturii şi au răspuns la întrebări matematice din programa şcolară naţională din Marea Britanie. Asocierea rezultatelor acestor teste cu analiza ADN a arătat o suprapunere substanţială a variaţiilor genetice care influenţează învăţarea matematicii şi lectura.
"Am abordat această problemă în două moduri - prin compararea similitudinilor a mii de gemeni şi prin măsurarea a milioane de mici diferenţe din ADN-ul lor. Ambele analize au arătat că diferenţele genetice similare influenţează capacităţile de a citi şi învăţa matematica. Cu toate acestea, este clar şi cât de importantă este experienţa noastră de viaţă pentru a deveni mai buni într-un moment sau altul. Această interacţiune complexă între ceea ce ne este dat şi ceea ce asimilăm ne face să fim ceea ce suntem", a declarat Oliver Davis , de la University College London.
La rândul său, profesorul Robert Plomin, de la King's College London, a explicat că studiul nu indică gene specifice legate de alfabetizare şi de aritmetică, ci mai degrabă sugerează că influenţa genetică asupra unor trăsături complexe, precum abilităţile sau dificultăţile de învăţare, este dată de o multitudine de gene cu efecte foarte mici.
Tulburările de învăţare, cum ar fi dislexia (pentru citit) şi discalculia (pentru matematică) afectează peste 10% din populaţia ţărilor anglofone, notează AFP, într-o ştire despre acest studiu.
'Chiar dacă există o puternică influenţă genetică, nu înseamnă că nu se poate face nimic atunci când un copil are dificultăţi la învăţat. Trebuie doar mai mult efort din partea părinţilor, a şcolii şi a profesorilor', a mai spus Oliver Davis.
Sursa: AGERPRES