Potrivit celui de-al patrulea val al studiului CONFIDO, desfăşurat de Exact Cercetare şi Consultanţă, în colaborare cu Link Resource, la iniţiativa Institutului Aspen România, 67% dintre români cumpără medicamente eliberate pe bază de reţetă cel puţin o dată la 3 luni.
Femeile sunt totuşi cele care cumpără lunar mai mult decât bărbaţii: 30% versus 22%.
În ceea ce priveşte regiunile social-istorice, majoritatea bucureştenilor, a moldovenilor şi a transilvănenilor cumpără medicamente pe bază de reţetă mai rar de o dată la 3 luni: 30%, 24% şi, respectiv, 28%.
Doar locuitorii Munteniei sunt cei care achiziţionează majoritar astfel de medicamente o dată pe lună - 30%.
Când vine însă vorba de medicamentele pentru a căror achiziţie nu este necesară prescripţia medicului, comportamentul de cumpărare se modifică, jumătate dintre români făcând des astfel de cumpărături: 26% lunar şi 25% bilunar.
"Analizând comportamentul de achiziţie pe genuri, constatăm că doar 19% dintre bărbaţi cumpără de două ori pe lună, în timp ce procentul femeilor care cumpără cu aceeaşi frecvenţă ajunge la 31%. Privind de această dată spre procentul femeilor care achiziţionează rar, se constată faptul că acesta este mult mai mic comparativ cu cel al bărbaţilor. Astfel, doar 12% dintre femei achiziţionează la 2-3 luni şi 10% la distante mai mari de 3 luni, în timp ce pentru categoria bărbaţilor, acest procent se ridică la 18% în primul caz si 19% în cel de-al doilea", arată studiul.
Sunt remarcate de asemenea diferenţe la nivel de regiuni privind spre frecvenţa cu care sunt achiziţionate medicamentele fără reţetă, comparativ cu cele ce pot fi cumpărate doar în baza unei prescripţii medicale. Astfel, locuitorii Moldovei şi ai Munteniei cumpără medicamente fără reţetă de două ori pe lună: 28% şi, respectiv, 27%. La rândul lor, transilvănenii cumpără cu preponderenţă o dată pe lună: 26%. Bucureştenii optează tot pentru cumpărături lunare, procentul acestora fiind cel mai ridicat la nivel naţional: 29%.
Studiul mai arată că 29% dintre cei care au achiziţionat în ultimele 3 luni medicamente care se eliberează cu reţetă au achitat sume medii lunare cuprinse între 50-99 lei. Numărul celor care au plătit în medie 100-149 lei pe lună pentru medicamente eliberate cu reţetă este însă mai mic: 17%.
Bărbaţii plătesc în medie mai mult atunci când cumpără medicamente eliberate pe bază de reţetă medicală. 22% cheltuie în medie 100-149 lei pe lună, spre deosebire de femei, al căror procent atinge în acest caz doar 13%.
Privind la nivel regional, moldovenii sunt cei care alocă cele mai mici sume pentru medicamentele eliberate cu reţetă: 25-49 lei (26%) şi 0-24 lei (18%).
Pentru medicamentele ce se eliberează fără reţetă, cei mai mulţi dintre români (32%) au plătit în medie pe lună (privind spre ultimele 3 luni de zile) sume cuprinse între 50-99 lei.
Cei mai mulţi români (22%) estimează că vor cheltui între 50-99 lei. Privind de această dată spre medicamentele eliberate fără prescripţie medicală, mai mult de un sfert dintre români (26%) estimează că vor cheltui între 50-99 lei în următoarele 3 luni.
Când vine însă vorba de suplimentele nutritive, românii nu preconizează să aloce sume la fel de generoase. Astfel, aproximativ o treime dintre aceştia (30%) vor aloca un buget mediu de 1-24 lei în următoarele 3 luni pentru cumpărarea de suplimente nutritive. În plus, bărbaţii sunt cei care afirmă în procent mai mare comparativ cu femeile că vor aloca un buget cuprins între 0-24 lei (35% /vs/ 26%).
Aceeaşi tendinţă cu cea identificată în cazul intenţiei achiziţionării suplimentelor nutritive se constată şi la nivelul intenţiei cumpărării altor produse din cadrul farmaciei. Astfel, majoritatea românilor (25%) estimează că vor cheltui sume de până în 24 de lei în următoarele 3 luni pentru produse parafarmaceutice.
Studiul CONFIDO este realizat trimestrial, în vederea surprinderii dinamicii preferinţelor populaţiei cu privire la sistemului medical şi farmaceutic din România.
Universul cercetării a fost reprezentat de persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 70 de ani, rezidente în mediul urban, pe un eşantion de 1008 respondenţi, care au răspuns la chestionarul Exact Cercetare şi Consultanţă, administrat pe internet. Respondenţii au fost selectaţi aleatoriu din panelul Exact Cercetare şi Consultanţă, care conţine peste 25.000 de respondenţi. Culegerea datelor a fost realizată în perioada 3-8 aprilie.
Sursa: AGERPRES