Prof.univ.dr. Norina Consuela Forna, decanul Facultăţii de Medicină Dentară din cadrul UMF 'Gr. T. Popa' din Iaşi a declarat că puţin peste jumătate dintre elevii din Iaşi beneficiază de asistenţă stomatologică din cauza numărului insuficient de cabinete din licee şi şcoli generale şi a aparaturii medicale depăşite, precum şi a numărului mic de specialişti.
Reprezentantul UMF Iaşi a declarat, într-o conferinţă de presă, că în cele 23 de cabinete din licee şi şcoli generale din municipiul Iaşi, din care doar 20 sunt funcţionale, este acoperit necesarul de asistenţă stomatologică pentru doar 60-70% din populaţia şcolară din Iaşi.
Chiar şi aşa, personalul medical format din 24 medici primari specialişti, rezidenţi şi doctoranzi şi 16 asistente cu grad principal sau absolvente de colegii, are nevoie să-şi îmbunătăţească permanent pregătirea profesională, iar colaborarea cu Societatea Română de Reabilitare Orală (SRRO) vine în întâmpinarea acestei necesităţi, a susţinut Norina Consuela Forna.
'Medicina şcolară şi universitară reprezentată de cabinetele de medicină generală şi de medicină dentară ce funcţionează în unităţile de învăţământ preşcolare, şcolare sau universitare este parte integrantă a procesului modern de învăţământ, fiind un factor de siguranţă în cadrul şcolilor româneşti, atât prin abordarea situaţiilor de urgenţă, cât şi prin urmărirea şi supravegherea constantă a creşterii şi dezvoltării armonioase a copiilor şi adolescenţilor', a afirmat. decanul Facultăţii de Medicină Dentară Iaşi.
Conferinţa de presă a fost organizată cu ocazia workshop-ului 'Scenarii practice realizate pe manechine performante privind urgenţele medicale - în premieră pentru practica stomatologică din cabinetele şcolare dentare', un proiect POSDRU care vizează creşterea nivelului de pregătire a cadrelor medicale implicate în medicina şcolară şi universitară.
'Patologia cu care ne confruntăm evidenţiază o creştere a incidenţei numărului de carii simple şi complicate atât în dentiţia temporară cât şi în cea permanentă de la vârste mai mici, gingivite şi anomalii dento-maxilare. Reluarea programului naţional de prevenţie ar îmbunătăţi starea de sănătate oro-dentară a copiilor. Contribuţia medicinei dentare şcolare la dezvoltarea socio-economică a societăţii se poate realiza prin activitatea eficientă la preţ de cost redus prin cabinetele de medicină dentară şcolară. Aşadar, promovarea deprinderilor de igienă oro-dentare din etapa preşcolară şi continuând la celelalte nivele de învăţământ este un demers absolut necesar pentru viitoarele generaţii de adolescenţi şi adulţi sănătoşi', a mai spus prof. univ. dr. Norina Forna.
În anul 2013, din cauza încetării decontării de către Casa Asigurărilor de Sănătate a serviciilor stomatologice, a crescut adresabilitatea la cabinetele şcolare de medicină dentară, astfel activitatea raportată de Direcţia de Sănătate Publică şi Direcţia de Asistenţă Comunitară pe anul 2013 a cuprins 2.396 ore de educaţie sanitară, 13.767 examinări periodice stomatologice, 6.609 elevi trataţi pentru carii dentare, 3.103 elevi la care s-a întocmit bilanţul de sănătate oro-dentară, 1.738 consultaţii stomatologice, 62.757 tratamente stomatologice.
'În perioada 1999-2008, colectivul nostru a participat la programul naţional de prevenţie, care a constat în clătiri cu soluţii de fluorustan completând la nivelul cabinetelor şcolare stomatologice cu efectuarea sigilării molarului prim permanent. După încetarea acestui program, s-a observat o creştere a indicelui numărului mediu de dinţi cariaţi, absenţi şi obturaţi', a precizat dr. Nemţeanu Ghiocel Elena, coordonator Cabinete Şcolare Medicină Dentară.
Sursa: AGERPRES