Purtătorul de cuvânt al Direcţiei de sănătate publică (DSP) Gorj, Elena Piţian, a declarat că numărul asistenţilor comunitari şi cel al mediatorilor sanitari, angajaţi ai primăriilor din judeţ, este unul insuficient, din cauza îndatoririlor pe care trebuie să le îndeplinească şi a numărului de persoane pe care trebuie să le supravegheze.
Potrivit acesteia, la nivelul judeţului există 18 asistenţi comunitari plătiţi de către ministerul Sănătăţii şi alţi doi, la Bustuchin şi Roşia de Amaradia, aceştia din urmă fiind plătiţi din bugetul administraţiei locale.
Pe lângă asistenţi, mai există şi şapte posturi de mediatori sanitari pentru romi, ei având rolul principal de a înlesni comunicarea dintre comunităţile de romi şi cadrele sanitare, contribuind la creşterea eficacităţii intervenţiilor de sănătate publică.
"Cele şapte posturi de mediatori sunt împărţite astfel - trei sunt în Târgu-Jiu şi câte unul în Bumbeşti-Jiu, Teleşti, Târgu-Cărbuneşti şi Bâlteni. Din păcate, numărul acestora este insuficient dat fiind că avem 70 de primării în judeţ şi fiecare ar trebui să aibă angajat un astfel de mediator. Şi reprezentanţii romilor ne-au transmis că ar bine să mai fie angajate câteva persoane, dar acest lucru ţine numai de primarii din respectivele localităţi. Nu ştim ce motivaţie au pentru faptul că nu au angajat astfel de mediatori, mai ales că aproape în fiecare comună există o comunitate de romi şi se ştiu condiţiile în care aceştia trăiesc", a spus Elena Piţian.
Ea a mai menţionat că ar trebui suplimentat şi numărul asistenţilor comunitari, cu toate că numărul acestora este aproape triplu faţă de cel al mediatorilor.
"Avem 18 asistenţi comunitari plătiţi de ministerul Sănătăţii, în localităţile Mătăsari, Padeş, Văgiuleşti, Cătunele, Plopşoru, Stăneşti, Runcu, Peştişani, Ţânţăreni, Arcani, Drăguţeşti, Aninoasa, Albeni, Scoarţa, Crasna, Turburea, Prigoria şi Bâlteni. Mai sunt doi asistenţi comunitari în Bustuchin şi Roşia de Amaradia, care sunt plătiţi din fondurile primăriilor. În mare parte, aceştia acoperă zonele cele mai mari din judeţ, dar ar trebuie ca fiecare comună să aibă un asistent comunitar", a concluzionat Elena Piţian.
Principalele atribuţii ale asistentului medical comunitar sunt supravegherea stării de sănătate şi a condiţiilor de viaţă ale populaţiei dintr-un teritoriu bine determinat, educaţie pentru sănătate şi planificare familială, asistenţa mamei şi copilului, identificarea şi prevenirea posibilelor cazuri de abandon şi abuz al copilului, urmărirea şi supravegherea activă a persoanelor din evidenţele speciale - prematuri, tbc, hiv/sida, persoane cu deficienţe neurosenzoriale etc
Sursa: AGERPRES