Noutati

A fost creată prima celulă vie al cărei genom este sintetic

mycoplasma.jpgCercetători americani au reuşit să creeze o celulă bacteriană vie al cărei genom este sintetic. Este o reuşită cu multe aplicaţii potenţiale, care ar putea permite mai buna înţelegere a mecanismelor vieţii. 'Este vorba despre crearea primei celule vii sintetice, în sensul că derivă în întregime dintr-un cromozom sintetic', explică Craig Venter, creatorul institutului cu acelaşi nume şi coautor al primei secvenţieri a genomului uman în 2000. 'Acest cromozom - elementul purtător al informaţiei genetice - a fost creat plecând de la patru flacoane de substanţe chimice şi un sintetizator, totul începând de la informaţii pe calculator', adaugă el, considerând că acest succes este 'o etapă importantă din punct de vedere ştiinţific şi filozofic'.

Acest lucru 'îmi schimbă percepţia asupra vieţii şi a mersului său', spune cercetătorul, ale cărui lucrări vor apărea în revista americană 'Science' din 21 mai.

Craig Venter a anunţat în 2008 că a reuşit, împreună cu echipa sa, să producă un genom bacterian 100% sintetic, punând cap la cap secvenţe de ADN sintetizate, pentru a reconstitui genomul complet al bacteriei Mycoplasma genitalium. Realizarea anunţată joi decurge din lucrările anterioare şi deschide efectiv calea unor aplicaţii de mediu şi energetice. Cercetătorii vor încerca să conceapă alge care vor putea capta bioxidul de carbon (CO2), principalul gaz cu efect de seră, şi produce noi hidrocarburi curate. Aceiaşi oameni de ştiinţă lucrează şi la tehnici apte să grăbească producerea unor vaccinuri şi să fabrice noi ingrediente alimentare şi substanţe chimice./Agerpres/