Conform unui studiu realizat de Exact Cercetare şi Consultanţă, în colaborare cu Link Resource, la comanda Institutului Aspen România, în cazul diminuării bugetului, românii ar renunţa în ultimul rând la mâncare şi medicamente.
Studiul relevă că vitaminele, mineralele şi suplimentele şi serviciile medicale private sunt mai importante în viaţa românilor decât vacanţele, produsele IT şi gadget-urile, ţigările şi alcoolul, ultimele trei categorii menţionate fiind cele la care ar renunţa prima dată dacă bugetul personal s-ar reduce.
Făcând o analiză pe regiuni, se observă că românii din Bucureşti şi Transilvania au priorităţi asemănătoare din acest punct de vedere, descrierea de mai sus fiind valabilă şi în cazul acestor regiuni.
În Moldova şi Oltenia se întâlnesc comportamente similare de prioritizare a bugetelor alocate diferitelor categorii de consum: spre deosebire de populaţia urbană generală, rezidenţii din aceste regiuni ar renunţa într-o mai mică măsură la ţigări şi alcool, acestea din urmă fiind mai importante pentru ei decât vacanţele, produsele IT şi gadget-urile.
Dobrogea şi Muntenia sunt două regiuni cu similarităţi în prioritizarea categoriilor de consum în condiţiile diminuării bugetului.
Comparativ cu populaţia urbană generală, aici se observă o importanţă mai mare acordată produselor IT şi gadget-urilor în detrimentul vacanţelor. De asemenea, Dobrogea este singura regiune unde serviciile medicale private sunt mai importante decât produsele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, care se află pe locul 4.
Rezidenţii din Banat alocă o importanţă mai mică categoriilor precum servicii medicale private şi vitamine, minerale şi suplimente, la acestea renunţând mai uşor comparativ cu alte regiuni geografice.
O situaţie similară se observă şi în Crişana-Maramureş, unde, de asemenea, aceste categorii care ţin de preocuparea pentru sănătate sunt mai puţin importante. În aceste zone, la categoria benzină/motorină se renunţă mai greu decât în alte zone.
Rezultatele studiului vizează deopotrivă calitatea serviciilor medicale din sistemul public şi privat de sănătate, a personalului ce activează în cadrul ambelor categorii, dar şi comportamentul consumatorilor în ceea ce priveşte relaţia pacient-medic, pentru o imagine de ansamblu asupra sistemului medical românesc.
Studiul a fost realizat pentru prima dată în luna februarie 2013.
Universul cercetării a fost reprezentat de persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 70 de ani, rezidente în mediul urban. Volumul eşantionului a fost de 1.154 respondenţi, care au răspuns la chestionarul Exact Cercetare şi Consultanţă, administrat pe internet. Respondenţii au fost selectaţi aleatoriu din panelul Exact Cercetare şi Consultanţă, care conţine 20.000 de respondenţi. Culegerea datelor a fost realizată în intervalul 20-23 septembrie 2013.
Sursa: AGERPRES