Noutati

Alzheimer: un nou tratament potenţial studiat pe animale

Potrivit unui studiu efectuat de o echipă de cercetători americani şi pe şoareci de laborator, blocarea anumitor celule ale sistemului imunitar care distrug arginina din creier, un nutrient esenţial al acestuia, a oprit formarea de plăci de proteine caracteristică bolii Alzheimer.

Având în vedere că distrugerea argininei este atât de importantă în mecanismul bolii, această cercetare relevă că ar putea fi posibilă blocarea acestei patologii, a afirmat dr. Carol Colton, profesor de neurologie la Universitatea Duke din Carolina de Nord, unul dintre principalii autori ai lucrării.

Pentru această cercetare, oamenii de ştiinţă au folosit şoareci modificaţi genetic astfel încât sistemul lor imunitar să fie cât mai asemănător cu cel uman.

Comparativ cu alte rozătoare utilizate pentru a simula boala Alzheimer, aceşti şoareci au dezvoltat plăci de beta-amiloid, degenerare neurofibrilară, pierdere de neuroni şi au prezentat modificări de comportament, cum ar fi pierderile de memorie.

Apariţia treptată a acestor simptome la aceste animale a oferit cercetătorilor oportunitatea de a studia creierul lor suficient de mult pentru a vedea cum a debutat maladia, a spus dr. Matei Kan, de la Universitatea Duke, unul dintre coautorii studiului.

Prin studierea anomaliilor sistemului imunitar pe întreaga durată de viaţă a acestor şoareci, s-a descoperit că anumite celule cheie ale sistemului imunitar din creier şi măduva spinării, numite microgliocite - primele care răspund unei infecţii - au început să se dividă şi să se modifice timpuriu în boala Alzheimer la aceste animale, scrie AFP.

Cercetătorii au constatat că aceste microgliocite produc o enzimă numită arginază, distructivă pentru arginină, care a fost puternic prezentă în regiunile creierului importante pentru memorie şi, de asemenea, acolo unde neuronii au pierit în număr mare, scrie AFP.

Ei au neutralizat această enzimă (arginaza) cu o moleculă, un medicament experimental anti-cancer numit DFMO (Difluoromethylornithine) înainte de debutul simptomelor bolii Alzheimer la şoareci şi au constatat o reducere a plăcilor dezvoltate pe creierul lor şi performanţe mai bune la testele de memorie.

Cercetarea sugerează că un blocant al procesului de reducţie al argininei ar putea cel puţin să protejeze şoarecii de maladia Alzheimer, a declarat dr. Kan.

Molecula DFMO este în curs de teste clinice pe oameni pentru tratarea anumitor tipuri de cancer, dar nu a fost niciodată evaluată ca o terapie potenţială împotriva maladiei Alzheimer, a precizat cercetătorul.

În cadrul unei noi cercetări, oamenii de ştiinţă studiază pe şoarecii de laborator efectele acestui tratament după debutul simptomelor de Alzheimer pentru a vedea dacă procesul se poate inversa, notează AFP.

Dr. Colton sfătuieşte publicul să nu consume mai multă arginină sau să ia suplimente alimentare deoarece creierul este protejat de o barieră de protecţie a vaselor de sânge şi a celulelor care determină cantitatea de arginină care poate pătrunde.

Arginina este un aminoacid care serveşte la producerea de proteine în organism. Această substanţă esenţială pentru organism se găseşte în mod natural în carnea roşie, în cea de pasăre, în peşte şi în produsele lactate, precizează AFP.