Proiect de Lege privind programele naţionale de sănătate

on . . Accesări: 5117

Conform atribuţiilor sale, Ministerul Sănătăţii, ca autoritate centrală în domeniul asistenţei de sănătate, răspunde de organizarea, implementarea şi monitorizarea programelor naţionale de sănătate, adresate problemelor de sănătate cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei. CAPITOLUL 1

Dispoziţii generale
Art.1.
 (1) Ministerul Sănătăţii coordonează programe naţionale de sănătate, adresate problemelor de sănătate cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei.
(2) Programele de sănătate reprezintă un ansamblu de acţiuni, necesare realizării obiectivelor politicii de sănătate, destinate
păstrării şi promovării stării de sănătate a populaţiei, prevenirii şi controlului bolilor.
Art.2.
 Elaborarea programelor de sănătate are la bază următoarele principii:
- rezolvarea cu prioritate a
problemelor de sănătate cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei,
- asigurarea unui raport cost-eficienţă maxim în activităţile desfăşurate,
- fundamentarea programelor pe nevoile reale ale populaţiei, evidenţiate din date obiective,
-
aplicarea recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii privind asigurarea măsurilor de promovare a sănătăţii şi prevenire a bolilor.
Art.3.
(1) Pentru realizarea programelor naţionale de sănătate se înfiinţează Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate, organism, fără personalitate juridică, în structura Ministerului Sănătăţii.
(2) Agenţia are în componenţă reprezentanţi desemnaţi ai Ministerului Sănătăţii, Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Ministerului de Finanţe.
(3) Pentru realizarea atribuţiilor Agenţia poate coopta specialişti din diferite domenii de activitate medicală.
Art. 4.
 Finanţarea programelor de sănătate se realizează cu fonduri din bugetul de stat, bugetul fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din donaţii de la instituţii şi organizaţii non-guvernamentale interne şi internaţionale.
Art.5.
Programele naţionale de sănătate se derulează prin unităţi specializate publice şi /
sau private, selectate pe baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.

CAPITOLUL 2

Atribuţii în realizarea programelor de sănătate
   
Art.6.
Ministerul Sănătăţii, ca autoritate centrală în domeniul asistenţei de sănătate, asigură coordonarea tuturor programelor naţionale de sănătate, prin îndeplinirea următoarelor atribuţii:
aprobă domeniile prioritare de acţiune şi strategia programelor naţionale de sănătate;
aprobă necesarul de resurse financiare pentru realizarea programelor de sănătate (
din bugetul de stat);
aprobă normele tehnice de implementare a programelor de sănătate;
stabileşte programele şi subprogramele de sănătate pentru care se organizează licitaţie la nivel naţional, procedura de achiziţie publică şi răspunde de organizarea acesteia,
prin direcţiile de specialitate, coordonează, monitorizează şi evaluează programele naţionale de sănătate, finanţate din bugetul de stat
.

Art.7.
 
Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate are următoarele atribuţii:
propune ministrului sănătăţii domeniile prioritare de acţiune în structurarea programelor naţionale de sănătate, pe baza nevoilor populaţiei şi a problemelor de sănătate identificate,
elaborează strategia programelor naţionale de sănătate;
fundamentează necesarul de resurse financiare pentru realizarea programelor de sănătate;
propune norme tehnice de implementare a programelor de sănătate;
evaluează trimestrial şi anual realizarea obiectivelor programelor naţionale de sănătate şi face propuneri pentru îmbunătăţirea activităţii.
Art. 8
 Casa Naţională de Asigurări de Sănătate asigură organizarea, monitorizarea şi evaluarea programelor naţionale de sănătate finanţate din bugetul
fondului naţional de asigurări sociale de sănătate, având următoarele atribuţii principale:
coordonează programele naţionale de sănătate, finanţate din
bugetul fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
,
prin intermediul caselor de asigurări de sănătate judeţene răspunde de asigurarea, urmărirea şi controlul fondurilor alocate pentru derularea programelor şi subprogramelor de sănătate, precum şi de monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă,
transmite
Agenţiei Naţionale pentru Programe de Sănătate
, trimestrial şi anual, analiza modului în care au fost derulate programele de sănătate coordonate de CNAS.

CAPITOLUL 3

Organizarea şi finanţarea programelor de sănătate

Art.9.
(1) Aprobarea programelor de sănătate se face prin hotărâre de guvern /
ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui , în care sunt precizate obiectivele şi activităţile aferente, indicatorii fizici, de eficienţă şi de rezultat, unităţile sanitare prin care se derulează programele şi subprogramele de sănătate, precum şi normele metodologice de organizare, finanţare şi monitorizare a programelor şi subprogramelor de sănătate.
Art.10.
(1) Programele naţionale de sănătate sunt organizate, implementate şi monitorizate la nivel naţional de coordonatori naţionali, iar la nivel nivel local de coordonatori locali.
(2) Coordonatorii naţionali şi locali răspund de organizarea şi monitorizarea activităţilor prevăzute în programe, precum şi de controlul, raportarea şi analiza indicatorilor fizici, de eficienţă şi de rezultate specifici fiecărui program şi subprogram de sănătate.
(3) Pentru realizarea unor programe care impun participarea unor specialişti din domeniul respectiv, pot fi cooptaţi directori tehnici care să colaboreze în coordonarea programului.
Art.11.
Sumele alocate pentru programe unităţilor sanitare se cuprind în bugetul de venituri şi cheltuieli al acestora, se aprobă odată cu acestea şi se utilizează potrivit destinaţiilor stabilite.
Art.12.
Ministerul Sănătăţii, respectiv Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, asigură fondurile pentru finanţarea programelor, respectiv subprogramelor, pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite secundari şi terţiari, care vor solicita finanţarea în funcţie de realizarea indicatorilor.
Art.13.
Ordonatorii de credite secundari şi terţiari au obligaţia utilizării fondurilor în limita bugetului alocat şi potrivit destinaţiei specificate, cu respectarea dispoziţiilor legale, a gestionării eficiente a mijloacelor materiale şi băneşti, a organizării evidenţei contabile a cheltuielilor pe fiecare subprogram şi pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, atât pentru bugetul aprobat cât şi în execuţie.

CAPITOLUL 4

Dispoziţii finale

Art. 14.
 În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, se aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al
Agenţiei Naţionale pentru Programe de Sănătate, prin ordin al ministrului sănătăţii.

EXPUNERE DE MOTIVE


Conform atribuţiilor sale, Ministerul Sănătăţii, ca autoritate centrală în domeniul asistenţei de sănătate, răspunde de organizarea, implementarea şi monitorizarea programelor naţionale de sănătate, adresate problemelor de sănătate cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei.
 
Programele de sănătate, aşa cum sunt ele organizate în întreaga lume, sunt destinate în principal promovării sănătăţii şi prevenirii bolilor, asigurând servicii cu eficienţă maximă asupra sănătăţii populaţiei.
  Legea propusă creează un cadru general pentru organizarea programelor naţionale de sănătate, rolul Ministerului Sănătăţii fiind în principal de elaborare a strategiei privind structurarea şi desfăşurarea programelor, pe baza nevoilor reale ale populaţiei şi cu o utilizare optimă a resurselor financiare disponibile.
 
Derularea programelor de sănătate se realizează cu fonduri din bugetul de stat, bugetul fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din donaţii de la instituţii şi organizaţii non-guvernamentale interne şi internaţionale.
 
Având în vedere variabilitatea în timp a problemelor de sănătate care urmează să fie adresate prin programe de sănătate, a populaţiei ţintă, precum şi variaţia surselor de finanţare a programelor, această lege trebuie să asigure un cadru general care să permită suficientă flexibilitate în modificarea parametrilor menţionaţi anterior.
  În implementarea programelor de sănătate o componentă esenţială este evaluarea rezultatelor fiecărei acţiuni astfel încât să se realizeze scopul acestora, şi anume îmbunătăţirea stării de sănătate, reducerea cheltuielilor destinate serviciilor curative, creşterea calităţii vieţii.
  Faţa de cele prezentate mai sus, vă supunem spre aprobare prezentul  proiect de lege,  pe care vă rugăm sa-l avizaţi.

MINISTRUL SÃNÃTÃÞII

EUGEN NICOLÃESCU

AVIZÃM FAVORABIL:

MINISTRUL FINANÞELOR                                  

              PUBLICE

  SEBASTIAN VLÃDESCU 

MINISTRUL JUSTIÞIEI

 MONICA LUISA MACOVEI

Posta Medicala - stiri din sanatate, articole scrise de medici si informatii medicale pentru sanatatea ta!