Preşedintele Colegiului Medicilor din România, Vasile Astărăstoae, a declarat că scopul cardului de sănătate este de a urmări cheltuirea fondurilor în sistemul de sănătate, şi nu un instrument care să permită accesul la multe date personale.
"Cardul de sănătate nu trebuie să fie un instrument cu ajutorul căruia să poţi avea acces la foarte multe date care sunt date personale şi să nu permită un abuz. (...) Concentrarea unor informaţii într-un singur loc, la care să aibă acces autorităţile statului şi fără să existe mijloace performante de a le proteja, este un mare pericol pentru orice cetăţean, pentru că, dacă are acces o firmă de asigurări, dintr-o dată îţi fixează o altă primă de asigurare", a afirmat, într-un interviu acordat AGERPRES pe 22 septembrie, Vasile Astărăstoae.
Potrivit acestuia, cardurile de sănătate au scopul de a urmări cheltuirea fondurilor în sistemul de sănătate şi ele trebuie să cuprindă, în afară de datele de identificare, doar aspecte care ţin de circuitul banilor.
"Într-adevăr, că a primit o reţetă, nu ce a primit pe reţetă, ci valoarea reţetei. Este asigurat sau nu este asigurat, care este fondul pe care îl are la dispoziţie. Strict date financiare", a explicat Vasile Astărăstoae. El a susţinut că nu medicul trebuie să distribuie cardul de sănătate, acest lucru fiind în dezavantajul pacientului.
"Noi, de la început, am spus că medicul nu este cel care - şi nicăieri în lume - nu este cel care trebuie să distribuie cardurile pentru că nu medicul a dorit aceste carduri. Aceste carduri le-a dorit organizatorul de sănătate şi finanţatorul. El doreşte să-şi urmărească ce se întâmplă cu banii lui. Dacă doreşte să găsească el o modalitate prin care să le distribuie. În momentul de faţă, când la uşa cabinetelor medicilor de familie sunt cozi - la noi nu există programare, se adună buluc, tu îşi pierzi timpul - deci rupi din timpul pacientului, nu rupi din timpul tău liber pentru că vei spune - ai 20, ai 5 ore trebuie să stai la cabinet, deci eu în 5 ore trebuie să distribui şi acest card. Atunci, ca să nu stau peste orele de program, în loc să-i acord pacientului 10 minute îi acord 5 minute. Cinci minute îl consult, cinci minute îi dau cardul. Este în dezavantajul pacientului", a arătat reprezentantul CMR.
Sursa: AGERPRES