Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti a primit marţi, prin Fundaţia SMURD, o autospecială nouă, cu un gabarit mult mai mic decât cel al maşinilor aflate deja în dotare, dar care poate duce la îndeplinire orice fel de misiune, acest prototip fiind util pentru că poate pătrunde pe străduţe, alei sau între blocuri, acolo unde spaţiile sunt foarte înguste, aşa cum sunt multe din zonele Capitalei.
Secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii Raed Arafat a declarat că odată cu achiziţia acestei autospeciale, timpul de intervenţie va scădea considerabil. Autospeciala va intra în funcţiune chiar din această săptămână.
"Maşina de acest tip este mai rapidă pentru Bucureşti. Se poate mişca mult mai uşor în zona Capitalei şi echipamentele pe care le are sunt pe orice maşină de urgenţă din altă ţară cu sistem avansat de urgenţă. Aceste echipamente vor duce cu siguranţă la salvarea de vieţi. Este o maşină care este oferită din partea populaţiei prin Fundaţia pentru SMURD, prin 2% (...). Proiectul este iniţiat de ISU Bucureşti. Maşina a costat în jur la 60.000 de euro, fără TVA", a precizat Raed Arafat.
El a arătat că în ceea ce priveşte timpul de intervenţie pentru urgenţele de cod roşu, România a făcut progrese foarte mari, înregistrându-se chiar şi un timp de şapte minute, dar sunt încă probleme pentru intervenţiile la urgenţe de cod galben.
"Dacă pe urgenţele de cod roşu am scăzut în parte la 7, 8 sau 9 minute, totuşi, mai avem urgenţele de alte coduri, de exemplu de cod galben, la care încă se ajunge întârziat şi aici încercăm să reducem. Timpul optim pe urgenţele de cod roşu la o capitală cum este Bucureşti, dacă vrem să luăm timpii care se respectă deja în alte ţări, înainte se vorbea de 8-10 minute, acum se vorbeşte de 6 minute pentru stopul cardiac. Noi n-am atins încă 6 minute decât la o parte mică de intervenţii. În mare parte, la codul roşu suntem la 8-9 minute, ceea ce este o performanţă fantastică în comparaţie cu ce a fost acum câţiva ani. În 2007, în Bucureşti, urgenţele de cod roşu aşteptau şi 20-30 de minute, poate chiar 45 de minute. Acum vorbim de motociclete, de maşini rapide, de echipe care sunt răspândite în tot Bucureştiul şi care intervin în timp scurt, dar trebuie încă lucrat pe creşterea capacităţii. De exemplu, o maşină a SMURD-ului are 10, 12 sau chiar 13 intervenţii pe 24 de ore", a afirmat Raed Arafat.
La inaugurarea prototipului a fost prezent şi şeful IGSU, generalul de brigadă Ioan Baş, care a apreciat că ar fi bine dacă astfel de maşini ar intra şi în dotarea altor oraşe mari din ţară.
"Aş dori să mulţumesc populaţiei Bucureştiului pentru donaţiile făcute prin 2%. Este o autospecială care oferă un concept nou. Este vorba despre partea de refulare, de stingere a incendiilor, de descarcerare şi prim-ajutor în condiţiile existente unor accesorii suficiente pentru a desfăşura aceste misiuni. Eu sunt foarte mulţumit şi aş fi foarte mulţumit dacă şi celelalte unităţi din ţară ar reuşi să intre în posesia unei asemenea autospeciale. Dacă e să stabilim o prioritate, m-aş gândi în primul rând la municipiile cu aglomerări mari de persoane, spaţii înguste şi trafic ridicat: Cluj-Napoca, Iaşi, Constanţa, Timişoara, Craiova. Cu siguranţă va scădea şi timpul de intervenţie, pentru că posibilităţile de manevră ale acestei autospeciale sunt mult mai perfomante decât ale uneia de gabarit mai mare", a declarat şeful IGSU, generalul Ioan Baş.
Maşina de intervenţie rapidă are anumite elemente de noutate comparativ cu autospecialele existente. Membrii echipajului SMURD pot ţine legătura cu dispeceratul pe tot timpul intervenţiei cu ajutorul unor echipamente tehnice existente în dotare, beneficiind totodată şi de un sistem de direcţionare a traficului care facilitează pătrunderea rapidă în zona intervenţiei, funcţionând ca "un agent de poliţie" virtual care ghidează echipajul.
"Este un alt concept de autospecială de primă-intervenţie şi comandă. Este superioară celor pe care le avem la ora actuală în dotarea instituţiei. Această autospecială are modulul de stingere care este realizat dintr-o pompă de ultra-înaltă-presiune şi 200 de litri de apă, are kitul de prim-ajutor şi de descarcerare. Este utilă în cazul unei prime intervenţii la un incendiu, de exemplu un incendiu care ar putea avea loc în trafic. Are şi o pompă de extragere a apelor uzate, un motogenerator şi o instalaţie de iluminat perimetral, dar şi un fierăstrău mecanic pentru alte tipuri de situaţii de urgenţă", a precizat Stelian Duduş, şeful ISU Bucureşti.
La eveniment a fost prezent şi secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne Cătălin Chiper, care şi-a exprimat convingerea ca acest prototip va da cele mai bune rezultate într-un timp scurt.
"Continuăm dezvoltarea acestui proiect care se numeşte SMURD şi care astăzi este recunoscut la nivel naţional şi SMURD-ul astăzi este definit prin profesionalism şi competenţă. (...) Să sperăm că acest prototip va da rezultatele scontate şi pe parcurs vom vedea exact care sunt paşii de urmat pentru dotarea în continuare şi cu alte mijloace (...), motociclete şi altele. În condiţiile în care Bucureştiul are un specific anume, este nevoie de intervenţii în locuri înguste, pe străduţe, acolo unde autospecialele nu pot pătrunde sau pot apărea probleme la timpul de intervenţie", a afirmat Cătălin Chiper.
Sursa: AGERPRES