Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România (COPAC) şi Colegiul Medicilor din România au demarat, luni, campania naţională de informare ''Săptămâna pacienţilor'', realizată sub înaltul patronaj al Guvernului.
''Săptămâna pacienţilor'' cuprinde o campanie de informare pentru pacienţii din spitale, lansarea Telefonului Pacientului, dezbateri cu medici şi studenţi de la universităţile de medicină şi farmacie din Bucureşti, Iaşi şi Timişoara, acţiuni de informare realizate de către asociaţiile de pacienţi şi cea de-a patra ediţie a Forumului Naţional al Asociaţiilor de Pacienţi, care se va desfăşura în perioada 12-13 martie.
Prezent la lansarea campanie, conf. dr. Vasile Cepoi, consilier guvernamental, a subliniat că este foarte important pentru pacienţi să-şi cunoască drepturile şi să ştie ''ce au de făcut atunci când drepturile le sunt încălcate''.
''Iniţiativa asociaţiei pacienţilor este o modalitate de a informa. Telefonul la care pacientul poate să sune şi să sesizeze o încălcare a drepturilor sale, să i se spună ce are de făcut sau, eventual, să ia legătura cu instituţiile abilitate şi acestea la rândul lor să-i răspundă" a arătat dr. Vasile Cepoi.
Fostul ministru al Sănătăţii a spus că există o obligaţiei a medicilor derivată din Contractul Cadru potrivit căreia trebuie să pună la dispoziţia pacienţilor informaţiile cu privire la drepturile şi obligaţiilor lor.
Dr. Vasile Cepoi a reliefat importanţa organizării de cursuri de comunicare şi pentru medici.
"Deocamdată pregătirea teoretică a medicilor cu privire la drepturile pacienţilor este deficitară, inclusiv pregătirea în universităţi. Trebuie început acest lucru, trebuie promovat pentru că la ora actuală comunicarea dintre medic şi pacient se face în funcţie de disponibilitatea medicului, fără ca acesta să aibă o pregătire specială în acest sens" a subliniat Cepoi.
Potrivit acestuia una dintre motivaţii este timpul insuficient al medicului. ''Dar medicul trebuie să aibă în vedere riscul pe care-l incumbă această lipsă de comunicare'' a punctat conf. dr. Vasile Cepoi.
Campania de informare presupune difuzarea unui pliant tipărit în 200.000 de exemplare în 400 de unităţi medicale, cu sprijinul Reţelei Info Sănătate, partener al campaniei.
Pliantul cuprinde aspecte ce ţin de drepturile şi obligaţiile pacienţilor şi ale asiguraţilor, importanţa controlului periodic şi a alte teme de interes pentru pacienţi. Tot în aceste unităţi medicale vor fi expuse şi panouri cu mesajele campaniei.
Telefonului Pacientului - 0 800 800 242 - număr apelabil gratuit din orice reţea de telefonie - reprezintă o cale accesibilă pacienţilor de semnalare rapidă a încălcărilor grave de drepturi în sistemul sanitar şi în domeniul protecţiei sociale. Un operator va răspunde în fiecare zi timp de opt ore la toate apelurile pacienţilor şi va prelua semnalările acestora.
Problemele semnalate vor fi verificate, documentate în măsura posibilităţilor, apoi COPAC va direcţiona acele semnalări către instituţiile naţionale cu responsabilitate în domeniu şi va monitoriza răspunsurile. Problematica înregistrată va putea fi cuprinsă sub forma unor rapoarte de monitorizare a drepturilor pacienţilor, care vor fi diseminate public.
Dezbaterile cu studenţii de la universităţile de medicină sunt o cale prin care aceştia pot obţine informaţii despre drepturile pacienţilor, implicarea asociaţiilor de pacienţi în programele de informare şi educare şi despre modul în care medicii pot colabora în viitoarea profesie cu asociaţiile de pacienţi pentru creşterea gradului de informare şi educare, a arătat la rândul său Iulian Petre, vicepreşedinte COPAC.
Gheorghe Tache, preşedintele COPAC, a subliniat că există o fişă de evaluare pe care pacienţii o completează în spital şi aceasta ar trebui să fie cunoscută şi de minister şi de casa de asigurări. El a adăugat că trebuie cunoscute drepturile şi obligaţiile pacienţilor în plan medical dar şi social.
În cadrul campaniei va avea loc şi cea de-a patra ediţiei a Forumului Naţional al Asociaţiilor de Pacienţi 2013 care se doreşte a fi o platformă de dezbatere şi analiză a problemelor pe care le întâmpină pacienţii în cadrul sistemului sanitar şi cel de protecţie socială.
Sursa: AGERPRES