România, pe primele locuri în Europa la informarea şi educarea oamenilor privind numărul unic 112

on . . Accesări: 1579

646x404 rsRomânia se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în Uniunea Europeană în legătură cu numărul unic european de urgenţă 112, potrivit ultimului Eurobarometru al Comisiei Europene.


La nivel european, doar unul din patru cetăţeni ai UE cunoaşte faptul că 112 este numărul de urgenţă pe care îl poate apela în toate ţările Uniunii Europene, informează IGPR, cu ocazia Zilei Europene a numărului unic 112, sărbătorită în fiecare an în data de 11 februarie.

"Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit, în doar câţiva ani, unul dintre cele mai prestigioase şi de încredere servicii oferite de autorităţile statului în slujba salvării vieţii oamenilor, a protejării proprietăţii şi a mediului.

Este un adevărat brand naţional. Numărul 112 face parte din cotidian, este parte a societăţii şi îşi confirmă zilnic, minut cu minut, utilitatea", arată Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, General inginer Marcel Opriş.

Începând cu 2009, în mai mult de 25 de ţări din Europa sunt organizate activităţi de informare a populaţiei cu ocazia celebrării "Zilei Europene 112".

Mai multe ţări au ales ca, în 2013, să sărbătorească Ziua 112 în jurul conceptului de resuscitare cardiopulmonară (CPR), întrucât marea majoritate a europenilor nu ştiu cum să efectueze procedurile de resuscitare în cazul în care sunt martorii unui stop cardiac, informează IGPR.

"Numărul semnificativ de ţări care organizează simultan Ziua Europeană 112 subliniază importanţa creşterii gradului de conştientizare al cetăţenilor din UE, în special pe parcursul acestui an. Niveluri mai ridicate de sensibilizare şi calitatea serviciului 112 ar reprezenta, cu siguranţă, un mare beneficiu pentru cetăţenii europeni care se deplasează în cadrul Pieţei Unice precum şi pentru serviciile de urgenţă, care depun toate eforturile să răspundă sutelor de milioane de apeluri de urgenţă pe care le primesc în fiecare an", a arătat Olivier Paul Morandini, Preşedintele Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă, EENA.

Potrivit, Poliţiei Române, în anul 2012, la nivel naţional, au fost recepţionate 18.665.852 de apeluri în centrele unice pentru apeluri de urgenţă, dintre care 5.901.916 au fost reale, iar 12.763.936 nu s-au confirmat. Totodată, dintre apelurile primite în aceste centre, peste 1.650.000 au fost transferate către Poliţia Română. În urma deplasării la faţa locului a poliţiştilor şi a constatărilor făcute de aceştia, 10.059 de cetăţeni au fost sancţionaţi contravenţional, conform OUG 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, pentru efectuarea de apeluri false şi abuzive către numărul 112.

Majoritatea apelurilor false şi abuzive au fost efectuate de copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi au fost în mare parte realizate de pe cartele prepay, precizează IGPR.

Principalele evenimente ce implică intervenţia Poliţiei pentru care cetăţenii pot apela la 112 sunt: omor, atac armat, atentat, tâlhărie, tulburarea gravă a ordinii şi liniştii publice, trafic şi consum de droguri, furturi, accidente rutiere soldate cu victime sau persoane încarcerate, precum şi alte situaţii grave.

"Anul trecut, în România au fost desfăşurate numeroase activităţi de educare-informare: campanii în zonele turistice montane şi pe litoral, în gări, aerogări, trenuri, staţiile de metrou şi pe principalele drumuri naţionale, au fost difuzate spoturi 112 la posturile de radio şi televiziune, au avut loc vizite ale elevilor în dispeceratele 112, o amplă acţiune împreună cu Biserica Ortodoxă Română, dar şi multe alte activităţi punctuale", se arată în comunicat.

Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991.

În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România.
Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.

Convorbirile din sistemul 112 sunt înregistrate şi se păstrează 10 ani. Aflarea automată a numărului şi locaţiei urgenţelor permite identificarea apelurilor false şi/sau injurioase, apelarea abuzivă sau falsă a Numărului Unic de Urgenţă 112 este contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 100 la 500 de lei.

Sursa: AGERPRES

Posta Medicala - stiri din sanatate, articole scrise de medici si informatii medicale pentru sanatatea ta!