Ordin nr. 538 din 20 mai 2005

on . . Accesări: 4178

Pentru aprobarea Regulamentului achiziţiilor publice organizate în sistemul sanitar.

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 475 din 6 iunie 2005
 In temeiul dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, vazand Referatul de aprobare al Serviciului achizitii publice nr. M.C. 6.316/2005,

ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:

    ART. 1
    Se aproba Regulamentul achizitiilor publice organizate in sistemul sanitar, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    ART. 2
    Directiile din cadrul Ministerului Sanatatii si unitatile sanitare din reteaua Ministerului Sanatatii vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 3
    Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                              Ministrul sanatatii,
                                 Mircea Cinteza

    Bucuresti, 20 mai 2005.
    Nr. 538.


    ANEXA

                                   REGULAMENT
             al achizitiilor publice organizate in sistemul sanitar

    CAP. 1
Dispozitii generale

    ART. 1
    (1) Toate achizitiile publice care se organizeaza de Ministerul Sanatatii, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, unitatile sanitare din reteaua Ministerului Sanatatii (indiferent de subordonare), de institutiile publice descentralizate din subordinea Ministerului Sanatatii, precum si de cele din subordinea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, pentru orice produse, servicii sau lucrari, vor respecta legislatia achizitiilor publice, precum si dispozitiile prezentului regulament.
    (2) Achizitiile ce urmeaza a fi efectuate de catre autoritatile prevazute la alin. (1) si a caror valoare previzionata depaseste 25.000 euro pot fi organizate numai cu aprobarea prealabila a ministrului sanatatii, aprobare ce se va solicita cu 30 de zile inainte de data publicarii anuntului de intentie.
    (3) Pragul de 25.000 euro se calculeaza pe grupa de cod CPSA.
    ART. 2
    Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica sunt:
    - libera concurenta;
    - eficienta utilizarii fondurilor publice;
    - transparenta;
    - tratamentul egal;
    - confidentialitatea.
    ART. 3
    Legislatia aplicabila achizitiilor publice este:
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
    - Hotararea Guvernului nr. 461/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, cu modificarile ulterioare;
    - Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.012/2001 privind aprobarea structurii, continutului si modului de utilizare a Documentatiei standard pentru elaborarea si prezentarea ofertei pentru achizitia publica de produse;
    - Ordinul ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, continutului si modului de utilizare a Documentatiei standard pentru elaborarea si prezentarea ofertei pentru achizitia publica de servicii;
    - Ordinul ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.014/874/2001 privind aprobarea structurii, continutului si modului de utilizare a Documentatiei standard pentru elaborarea si prezentarea ofertei pentru achizitia publica de lucrari;
    - Ordonanta Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 468/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
    - Hotararea Guvernului nr. 182/2002 privind lista autoritatilor contractante care au obligatia de a aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice si produsele care urmeaza sa fie achizitionate prin procedura de licitatie electronica, cu modificarile si completarile ulterioare;
    - Hotararea Guvernului nr. 1.567/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice;
    - Ordinul ministrului sanatatii nr. 414/2005 privind proceduri prealabile de organizare a licitatiilor de catre unitatile sanitare din sistemul Ministerului Sanatatii si al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.

    CAP. II
    Procedura licitatiei publice deschise in sistem electronic

    ART. 4
    Procedura de licitatie publica deschisa in sistem electronic, organizata de Ministerul Sanatatii pentru programele nationale, pentru activitatea curenta a unitatilor sanitare cu paturi, precum si procedurile de achizitie publica organizate de celelalte institutii nominalizate la art. 1 alin. (1) se desfasoara cu respectarea urmatoarelor etape:
    a) initierea procedurii de achizitie publica poate avea loc numai dupa aprobarea bugetului prin legea anuala si repartizarea lui pe ordonatori de credite si pe programe nationale. Unitatile prevazute la art. 1 isi stabilesc necesarul de produse, servicii, lucrari, inclusiv medicamente si materiale sanitare, in limita prevederilor bugetare aprobate, si il cuprind in planul anual de achizitii;
    b) anuntul de intentie va fi publicat in cel mult 30 de zile de la data intrarii in vigoare a legii bugetului de stat, precum si dupa aprobarea bugetului propriu, dupa caz, sau de la obtinerea unei surse de finantare extrabugetare. Anuntul de intentie cuprinde cel putin contractele de achizitie publica previzionate sa fie atribuite pana la sfarsitul anului bugetar, a caror valoare estimata, fara T.V.A., este egala sau mai mare decat echivalentul in lei a 100.000 euro. Pentru contractele a caror valoare estimata, fara T.V.A, este mai mica decat echivalentul in lei a 100.000 euro, publicarea anuntului de intentie este optionala. Anuntul de intentie va fi publicat in mod separat pentru produse, lucrari si servicii;
    c) autoritatea organizatoare/contractanta are obligatia de a elabora si a transmite anuntul de participare care trebuie sa contina toate informatiile prevazute de art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 20/2002, precum si criteriile de preselectie a solicitantilor. Intre data publicarii anuntului de participare in sistemul electronic si data limita de primire a documentelor de calificare trebuie sa existe o perioada de minimum 30 de zile;
    d) autoritatea organizatoare/contractanta are dreptul sa reduca numarul de zile prevazut la alin. (3), dar nu la mai putin de 10 zile si numai in situatia in care respectarea numarului de zile prevazut la alineatul respectiv ar cauza prejudicii autoritatii contractante. In acest caz autoritatea contractanta are obligatia de a include in anuntul de participare motivele pentru care recurge la aceasta reducere;
    e) autoritatea organizatoare/contractanta va publica in sistem electronic impreuna cu anuntul de participare si documentatia standard de elaborare si prezentare a ofertei (DEPO);
    f) autoritatea organizatoare/contractanta trebuie sa isi constituie cate doua comisii pentru fiecare achizitie publica:
    (i) prima comisie are urmatoarele atributii:
    - intocmeste DEPO, pe care o supune spre aprobare ministrului sanatatii si/sau conducatorului institutiei;
    - raspunde cererilor de clarificari formulate de firmele care isi exprima intentia de a participa la licitatie, cu respectarea termenelor legale;
    (ii) a doua comisie are atributii de verificare a eligibilitatii inregistrarii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si economico-financiara de catre ofertanti, de deschidere, examinare si evaluare a ofertelor si de stabilire a ofertei castigatoare. Comisia trebuie sa fie compusa din cel putin 3 (trei) membri. Totodata formuleaza raspunsurile la contestatii.
    Membrii comisiei de evaluare vor semna pe propria raspundere o declaratie de confidentialitate si impartialitate, conform art. 22 din Hotararea Guvernului nr. 461/2001;
    g) solicitantii au dreptul de a cere clarificari in legatura cu procedura de achizitie si cu documentele de calificare, cu respectarea termenelor prevazute de legislatia achizitiilor publice, si anume:
    - 8 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor, in cazul aplicarii procedurii prin licitatie deschisa, termenul de raspuns fiind de 6 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor;
    - 3 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor, in cazul cererii de oferta, termenul de raspuns fiind de doua zile.
    Autoritatea organizatoare/contractanta are obligatia de a pune la dispozitie tuturor solicitantilor, prin publicare in sistemul electronic, raspunsurile la clarificarile cerute;
    h) in documentatia de elaborare si prezentare a ofertei, autoritatea contractanta poate stabili drept conditie de preselectie indeplinirea unor conditii minime referitoare la capacitatea tehnica si la situatia economico-financiara ale solicitantilor, dupa cum urmeaza:
    Capacitatea tehnica:
    - fisa de informatii generale;
    - sustinere tehnica (daca se asociaza);
    - autorizare pentru livrarea produselor; certificarea calitatii produselor;
    - experienta similara;
    - dotari de natura tehnica;
    - resurse umane.
    Capacitatea economico-financiara:
    - obligatii financiare in desfasurare;
    - situatia financiara:
       - cifra de afaceri;
       - lichiditate;
       - solvabilitate.
    Garantia de participare la licitatie este stabilita de conducerea autoritatii, in suma fixa, si reprezinta 1-2% din valoarea estimata a contractului, iar perioada de valabilitate a acesteia va fi cel putin egala cu perioada de valabilitate a ofertei;
    i) la termenul limita prevazut in DEPO, comisia de evaluare are obligatia de a intocmi procesul-verbal de deschidere a ofertelor tehnice si de a consemna eventualele oferte respinse, precum si motivele respingerii;
    j) comisia de evaluare a documentelor prezentate de ofertanti are obligatia ca la incheierea evaluarii sa intocmeasca si sa transmita tuturor ofertantilor procesul-verbal de calificare, care atesta indeplinirea sau neindeplinirea de catre firmele participante a cerintelor prevazute in DEPO. In cazul descalificarii unor firme, va preciza cerintele;
    k) firmele calificate isi prezinta oferta financiara in plic sigilat sau in sistem electronic, dupa caz;
    l) in functie de criteriul de adjudecare prevazut in DEPO, comisia de evaluare va declara castigatorul/castigatorii prin intocmirea procesului-verbal de adjudecare ce va fi inaintat spre aprobare ordonatorului de credite;
    m) autoritatile organizatoare/contractante prevazute la art. 1 alin. (1), cu exceptia Ministerului Sanatatii, vor comunica rezultatele procedurii achizitiei publice ordonatorului principal de credite;
    n) in cazul achizitiei de materiale sanitare, autoritatea organizatoare are obligatia ca, in intervalul de la data adjudecarii ofertei financiare si pana la momentul incheierii contractului, sa solicite castigatorilor prezentarea de mostre din fiecare produs licitat, drept pe care si-l rezerva prin DEPO. Mostrele prezentate vor fi analizate de cadrele medico-sanitare in prezenta reprezentantului firmei, datele consemnandu-se intr-un proces-verbal. Mostrele se vor pastra in recipiente sigilate purtand semnaturile si stampilele conducerii unitatii si reprezentantului firmei si vor putea fi confruntate cu produsele livrate care nu corespund cerintelor din DEPO.

    CAP. III
    Procedura de negociere cu sursa unica

    ART. 5
    (1) Pentru achizitionarea medicamentelor cu DCI-uri pentru care pe piata romaneasca exista o singura autorizare de punere pe piata (eliberata de Agentia Nationala a Medicamentului), in conformitate cu art. 12 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001, se poate organiza negociere din sursa unica.
    (2) Celelalte produse, servicii sau lucrari, care pot fi furnizate, executate ori prestate de catre un singur furnizor sau producator, pot fi achizitionate prin procedura cu sursa unica numai dupa obtinerea documentului justificativ care sa ateste unicitatea pe piata.
    (3) Existenta pe piata romaneasca a unui singur DCI - in cazul medicamentelor se atesta prin adresa oficiala de catre Agentia Nationala a Medicamentului, iar in cazul celorlalte produse, servicii si lucrari, de catre organele abilitate.
    (4) Pentru desfasurarea acestei proceduri, conducatorul autoritatii organizatoare va nominaliza o comisie de negociere care va face demersurile legale in vederea obtinerii unui pret cat mai scazut, cu respectarea procedurii prevazute de art. 27 din Hotararea Guvernului nr. 461/2001.

    CAP. IV
    Procedura de cerere de oferta

    ART. 6
    Procedura de cerere de oferta se desfasoara cu respectarea urmatoarelor etape:
    a) autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferta numai in cazul in care valoarea estimata, fara T.V.A., a contractului de achizitie publica este mai mica decat echivalentul in lei al urmatoarelor praguri:
    - pentru contractul de furnizare si servicii: 40.000 euro;
    - pentru contractul de lucrari: 100.000 lei;
    b) autoritatea contractanta va efectua un studiu al pietei si va consulta baza proprie de date cu privire la furnizorii al caror obiect de activitate poate asigura dobandirea produselor;
    c) autoritatea organizatoare va intocmi fisa de date a achizitiei si caietul de sarcini;
    d) autoritatea organizatoare va trimite invitatii de participare la cel putin 5 ofertanti; invitatiile trebuie sa fie insotite de un exemplar al caietului de sarcini si al fisei de date a achizitiei;
    e) autoritatea organizatoare va publica anuntul privind aplicarea cererii de oferta intr-o publicatie de circulatie nationala. In acest caz autoritatea organizatoare are dreptul de a atribui contractul de achizitie publica chiar daca s-a depus o singura oferta;
    f) ofertantii au dreptul de a cere clarificari in legatura cu procedura de achizitie si cu documentele de calificare cu 3 zile inainte de data limita pentru depunerea ofertelor, iar autoritatea organizatoare trebuie sa raspunda cu doua zile inainte de depunerea ofertelor;
    g) garantia de participare;
    h) comisia de evaluare va intocmi hotararea cu privire la rezultatul aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica, care va fi aprobata de ordonatorul de credite;
    i) autoritatea contractanta va transmite catre toti ofertantii comunicarea privind rezultatul procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica;
    j) contractul de furnizare de produse se incheie dupa 7 zile de la data comunicarii rezultatului ofertei castigatoare.

    CAP. V
    Incheierea contractelor de furnizare a medicamentelor, materialelor sanitare, a altor produse si servicii

    ART. 7
    In urma procedurilor legale de achizitii publice, unitatile sanitare cu paturi, in calitate de achizitor, incheie direct cu furnizorii desemnati castigatori contracte de furnizare a medicamentelor, materialelor sanitare si a altor produse si servicii.


    ART. 8
    In cazul in care ofertantul este o asociatie constituita prin conventie civila intre doua sau mai multe autoritati contractante, contractul de furnizare de produse se va incheia cu toti membrii asociatiei, in calitate de furnizor.
    ART. 9
    Contractele incheiate intre unitatea sanitara cu paturi, in calitate de achizitor, si furnizori au ca obiect furnizarea medicamentelor, materialelor sanitare si reactivilor, pentru care s-au efectuat licitatii la nivel national. Medicamentele, materialele sanitare si reactivii sunt destinate consumului in unitatile sanitare cu paturi.
    ART. 10
    Cantitatile de medicamente, materiale sanitare si reactivii, necesare pana la sfarsitul anului, sunt cuprinse in propunerea tehnica anexata la contractul de furnizare. Livrarea medicamentelor, materialelor sanitare si reactivilor se efectueaza lunar, la termenele si in conformitate cu clauzele contractuale, pe baza necesarului lunar stabilit de unitatile sanitare cu paturi si cuprins in actele aditionale la contract. Necesarul lunar de medicamente, materiale sanitare si reactivi este transmis furnizorilor prin comenzi ferme in ultimele 10 zile ale lunii in curs pentru luna urmatoare.
    ART. 11
    In calitate de achizitor, unitatea sanitara cu paturi va plati furnizorului contravaloarea cantitatilor comandate si receptionate la preturile adjudecate la licitatie. Pe toata perioada derularii contractelor de furnizare pretul medicamentelor, materialelor sanitare si reactivilor ramane nemodificat.
    ART. 12
    Contractele de furnizare a medicamentelor, materialelor sanitare, a altor produse si servicii au ca documente anexate:
    a) propunerea tehnica;
    b) propunerea financiara;
    c) graficul de livrare;
    d) scrisoarea de livrare lunara;
    e) declaratia de asociere, daca este cazul.

    CAP. VI
    Derularea contractelor de furnizare a medicamentelor, materialelor sanitare, a altor produse si servicii

    ART. 13
    Furnizorul are urmatoarele obligatii:
    1. sa livreze medicamentele, materialele sanitare si reactivii lunar, in baza actelor aditionale la contractele incheiate;
    Medicamentele, materialele sanitare si reactivii, livrate, vor respecta standardele prezentate de furnizor in propunerea tehnica, preturile cuprinse in propunerea financiara, cantitatile cuprinse in comenzile lunare si termenele de livrare cuprinse in graficul de livrare;
    2. sa livreze medicamentele, materialele sanitare si reactivii la sediul/adresa unitatilor sanitare cu paturi si in perioada inscrisa in graficul de livrare. Pe langa furnizarea efectiva a produselor, furnizorul are obligatia de a presta si serviciile aferente furnizarii acestora, fara a modifica pretul contractului;
    3. la livrarea medicamentelor, materialelor sanitare si reactivilor este obligat sa comunice in scris achizitorului, printr-o adresa de informare, datele de expediere, numarul contractului de furnizare, descrierea produselor, cantitatea, locul de incarcare si cel de descarcare. Adresa de informare se intocmeste conform modelului prezentat in anexa nr. 1;
    4. este obligat sa ambaleze medicamentele, materialele sanitare si reactivii, livrate, astfel incat acestea sa reziste la manipularea din timpul transportului, tranzitului si la expunerile la temperaturi extreme, soare, precipitatii etc., in asa fel incat acestea sa ajunga in buna stare la destinatia finala;
    5. sa asigure produsele furnizate impotriva pierderilor sau deteriorarii neprevazute pe timpul transportului, pana in momentul in care acestea sunt receptionate. Dupa incheierea procesului-verbal de receptie aceasta responsabilitate a furnizorului inceteaza;
    6. sa suporte contravaloarea transportului produselor livrate pana la destinatia finala;
    7. sa remita urmatoarele documente care insotesc medicamentele, materialele sanitare si reactivii, livrate:
    a) factura fiscala;
    b) avizul de expeditie;
    c) certificatul de calitate/certificatul de valabilitate (garantie)/certificatul de analiza;
    d) copia formularului de comanda.
    Furnizorul are, de asemenea, obligatia de a nominaliza la rubrica "Cumparator" din factura fiscala denumirea unitatii sanitare cu paturi, in calitate de achizitor si beneficiar final. Factura fiscala in original este depusa la unitatea sanitara cu paturi, achizitoare.
    In cazul asocierii, la rubrica "Vanzator" din factura fiscala va fi trecuta firma distribuitoare a produselor.
    Pe langa factura fiscala, furnizorul remite unitatii sanitare cu paturi o data cu medicamentele, materialele sanitare si reactivii, livrate, si documentele prevazute la lit. b), c) si d). Scadenta facturii este de 180 de zile de la data emiterii facturii;
    8. sa participe direct sau printr-un delegat la receptia cantitativa si calitativa a medicamentelor, materialelor sanitare si reactivilor.
    Receptia se efectueaza la sediul/adresa unitatii sanitare cu paturi. Fiecare lot cu medicamente, materiale sanitare si reactivi livrat va fi insotit de certificatul de calitate obtinut de furnizor de la producator.
    Achizitorul are dreptul de a notifica imediat furnizorului, in scris, orice plangere sau reclamatie ce apare in conformitate cu calitatea produselor;
    9. sa inlocuiasca in termen de 48 de ore medicamentele, materialele sanitare si reactivii care nu corespund specificatiilor tehnice, fara costuri suplimentare pentru achizitor;
    10. daca in momentul receptiei medicamentelor termenul de valabilitate ramas este mai mic de 4 luni, achizitorul poate respinge medicamentele a caror perioada de valabilitate ramasa este mai mica de 80% din perioada totala de valabilitate, iar furnizorul este obligat sa inlocuiasca integral medicamentele livrate;
    11. sa asigure in depozitele sale o c

Posta Medicala - stiri din sanatate, articole scrise de medici si informatii medicale pentru sanatatea ta!