Sistemul asigurărilor sociale de sănătate în România

on . . Accesări: 6392

de Avocat Loredana Milos – In tara noastra, sistemul asigurarilor sociale de sanatate a fost introdus prin Legea nr.145/1997, renuntandu-se astfel la modelul de finantare de catre stat a sistemului sanitar si adoptandu-se sistemul sanitar bazat pe asigurari de sanatate, asa-numitul sistem Bismarkian, denumit astfel dupa numele celui care l-a introdus in Germania la sfarsitul secolului al XIX-lea. Sistemul presupune obtinerea de venituri prin contributii obligatorii si modalitati specifice de redistribuire si de alocare a fondurilor in sistemul de sanatate.
 Scopul introducerii acestui sistem de asigurari sociale de sanatate este acela de a contribui la dezvoltarea activitatii medicale, vizand in special preventia si mentinerea starii de sanatate a populatiei, prin asigurarea accesului fiecarui cetatean asigurat la servicii medicale calitative.
 Legea nr. 145/1997 a asigurarilor sociale de sanatate a suferit numeroase modificari dupa adoptarea sa, fiind apoi abrogata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 150/2002, privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate. In prezent, asigurarile sociale de sanatate sunt reglementate in Titlul VIII al Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, lege prin care a fost abrogata O.U.G. nr. 150/2002.
 Potrivit prevederilor art. 208 din Legea nr. 95/2006, asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei, care asigura accesul la un pachet de servicii de baza pentru asigurati, obiectivele acestui sistem fiind protejarea asiguratilor fata de costurile serviciilor medicale in caz de boala sau accident si asigurarea protectiei asiguratilor in mod universal, echitabil si nediscriminatoriu.
 Asiguratii, in sensul legii, sunt toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond. In aceasta calitate, persoana in cauza incheie un contract de asigurare cu casele de asigurari de sanatate, direct sau prin angajator. Modelul contractului de asigurari sociale de sanatate a fost aprobat prin Ordinul nr. 345/2006 al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, ordin care prevede obligatia caselor de a incheia contractele de asigurari sociale de sanatate in termen de 12 luni de la intrarea sa in vigoare, specificandu-se totodata faptul ca, odata incheiat, contractul de asigurari sociale de sanatate se transfera de la un angajator la altul, in situatia modificarii raporturilor de munca.
 Dovada calitatii de asigurat se realizeaza in prezent printr-un document justificativ (adeverinta sau carnet de asigurat) eliberat de catre casa de asigurari la care este inscris asiguratul, urmand ca dupa intrarea in vigoare a Titlului IX al Legii nr. 95/2006, aceste documente justificative sa fie inlocuite cu cardul electronic de asigurat.
 Titlul IX al Legii nr. 95/2006 reglementeaza cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate. Cardul national de asigurari sociale de sanatate este un card electronic, distinct de cardul european de asigurari sociale de sanatate, si poate fi folosit numai pe teritoriul Romaniei. Prevederile legale cu privire la cardul national au intrat deja in vigoare, urmand ca, in temeiul art. 337 din
 Legea 95/2006, caracteristicile tehnice ale cardului national, precum si modalitatile de elaborare si implementare ale acestuia sa fie aprobate prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. Cardul european este documentul care confera titularului asigurat dreptul la prestatii medicale necesare in cadrul unei sederi temporare intr-un stat membru al Uniunii Europene. Perioada de valabilitate a cardului european este stabilita astfel incat sa acopere perioada de timp necesara sederii temporare, dar fara a putea depasi 6 luni de la data emiterii. Cardul european poate fi utilizat de catre asiguratii din sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania numai pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, acest card neproducand efecte pe teritoriul Romaniei. Prevederile art. 320 - 329 din Legea nr. 95/2006 referitoare la cardul european vor intra in vigoare in termen de 6 luni de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.Legea nr. 95/2006 reglementeaza la art. 213 alin.1 si alin.2 categoriile de persoane care beneficiaza de asigurare fara plata contributiei si persoanele care beneficiaza de asigurare cu plata contributiei din alte surse. Exceptiile fiind de stricta interpretare, art. 213 alin. 4 din Legea 95/2006 prevede obligativitatea tuturor persoanelor care nu se regasesc la alin.1 si 2 ale aceluiasi text legal, de a plati contributia la asigurarile sociale de sanatate pentru a putea beneficia de drepturile legale conferite asiguratilor.
 Inca de la adoptarea Legii nr. 145/1997, categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei la fondul de asigurari sociale de sanatate au fost reglementate expres. Cu toate acestea, au existat categorii de persoane care, desi nu s-au regasit printre exceptiile strict prevazute in lege, au sustinut ca sunt asigurati fara a plati contributia legala, prevalandu-se de legi speciale. Drept urmare, pe rolul instantelor au existat numeroase litigii promovate de cadre militare si politisti care au avut drept obiect restituirea contributiei la asigurarile sociale de sanatate retinuta din salarii, acestia invocand dispozitiile art. 9 lit. b) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului, potrivit carora acestia beneficiaza de asistenta medicala si medicamente gratuite. Avand in vedere faptul ca instantele judecatoresti s-au pronuntat in mod diferit asupra conditiilor in care cadrele militare active si politistii beneficiaza de asistenta medicala gratuita si de medicamente gratuite, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a promovat recurs in interesul legii. Prin decizia nr. 3/16.01.2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursul in interesul legii si a statuat ca atat cadrele militare active, cat si politistii beneficiaza de asistenta medicala gratuita si de medicamente gratuite potrivit reglementarilor legale speciale, numai daca au fost respectate dispozitiile legale cu privire la achitarea cotelor de contributie lunara la fondul asigurarilor sociale de sanatate.
 Raportat la aspectele expuse anterior, Legea nr. 95/2006 nu mai poate da nastere la interpretari, deoarece art. 218 alin. 3 prevede expres faptul ca asiguratii prevazuti in Legea nr. 80/1995 si in Legea nr. 360/2002 beneficiaza de asistenta medicala gratuita numai in conditiile platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.
 Pentru a putea beneficia de drepturile ce decurg din sistemul asigurarilor sociale de sanatate, asiguratii sunt obligati, potrivit art. 219 din Lege, sa se inscrie pe lista unui medic de familie, sa achite contributia datorata fondului si suma reprezentand coplata si sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative care atesta calitatea de asigurat.Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate se formeaza din: contributiile persoanelor fizice si juridice, subventii de la bugetul de stat si dobanzi, donatii, sponsorizari, venituri obtinute din exploatarea patrimoniului caselor de asigurari si alte venituri, in conditiile legii. Contributia lunara a persoanei asigurate este in cota de 6,5% aplicata veniturilor obtinute din salarii, veniturilor din activitati independente, indemnizatiei de somaj si pensiilor. Persoanele fizice sau juridice care au calitate de angajator au obligatia sa vireze la fond o contributie de 7% asupra fondului de salarii, datorata pentru asigurarea sanatatii personalului din unitatea respectiva. Veniturile fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se utilizeaza, in conformitate cu preverile art. 262 din Legea nr. 95/2006 pentru: plata serviciilor medicale si medicamentelor acordate in conditiile contractului-cadru; cheltuieli de administrare, functionare si de capital in limita a maxim 3% din fondurile colectate; fondul de rezerva in cota de 1% din sumele constituite anual la nivelul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
 Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirugicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic si cele prevazute in Programul national de imunizari, monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauziei, servicii de planificare familiala in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.
 Potrivit prevederilor art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 706/2006 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asitentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, asistenta medicala se acorda in baza contractelor incheiate intre furnizorii de servicii medicale in asistenta medicala primara, asistenta medicala ambulatorie de specialitate si asistenta medicala spitaliceasca, pe de o parte, si casele de asigurari de sanatate judetene, pe de alta parte. Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru au fost aprobate prin Ordinul nr. 681/2006 al Ministerului Sanatatii Publice. Asiguratii au dreptul la un pachet de servicii de baza, incluzand servicii medicale profilactice si servicii medicale curative, stabilite pe baza Contractului-cadru. Serviciile medicale profilactice sunt enumerate in art. 223 din Legea nr.95/2006, iar serviciile medicale curative sunt cele reglementate de art. 227 din lege. Persoanele asigurate au dreptul la concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Initial, indemnizatiile pentru situatiile anterior mentionate erau suportate din fondul de pensii, fiind reglementate prin Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Avand insa in vedere necesitatea imbunatatirii standardului de viata al persoanelor varstnice, care prespune o consolidare a fondului public de pensii, actuala guvernare a gasit solutia externalizarii din bugetul asigurarilor sociale de stat a prestatiilor care nu au legatura directa cu asigurarea sociala care priveste pensiile. Drept urmare, a fost adoptata Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. Potrivit acestui act normativ, toate indemnizatiile ce fac obiectul legii sunt acoperite integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, exceptie facand indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, care se suporta si de catre angajator.
 Fondurile necesare finantarii cheltuielilor cu plata drepturilor sus mentionate se constituie prin contributia in cota de 0,75% raportata la fondul de salarii, la veniturile supuse impozitului pe venit ori la drepturile reprezentand indemnizatie de somaj, aceasta contributie urmand a fi achitata de catre angajator, de catre institutia care administraza bugetul asigurarilor pentru somaj si de catre persoanele care desfasoara activitati independente, ori sunt membri ai unei asociatii familiale, asociati, comanditari sau actionari.
 Sistemele de protectie sociala au un rol foarte important in cadrul Uniunii Europene, astfel ca in toate tarile membre ale Uniunii Europene s-a pus problema redimensionarii bugetelor serviciilor de sanatate, incercandu-se gasirea unor solutii prin care sa se asigure accesul universal la ingrijire medicala, prin reducerea cheltuielilor, fara a reduce insa calitatea serviciilor si accesul la acestea.
 Comunicatul Comisiei Europene din anul 2001 asupra viitorului serviciilor medicale si al serviciilor acordate persoanelor in varsta a pus accentul pe 3 mari obiective care pot asigura accesibilitatea, calitatea si sustinerea financiara a sistemelor: imbunatatirea eficacitatii si a eficientei sistemelor de sanatate, asigurarea accesului tuturor membrilor societatii la servicii de sanatate de foarte buna calitate si indreptarea atentiei spre prevenirea bolilor si protectia sanatatii. Acestea sunt si dezideratele pe care astazi statul roman incearca sa le atinga in drumul sau spre integrarea europeana, prin reforma declansata in sistemul sanitar si prin legislatia asigurarilor sociale de sanatate adoptata in cursul acestui an.

 Articol sustinut de www.Pharma-Business.ro 

Posta Medicala - stiri din sanatate, articole scrise de medici si informatii medicale pentru sanatatea ta!