Lege privind înfiinţarea ªcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar

on . . Accesări: 7335

Reforma în domeniul sănătăţii şi-a propus să aducă schimbări structurale în finanţarea asistenţei medicale şi în organizarea modului în care sunt furnizate îngrijirile de sănătate care să aibă un impact pozitiv asupra stării de sănătate a populaţiei.

Art. 1.
Se infiinteaza Scoala Nationala de Sanatate Publica si Management si Sanitar (SNSPMS), institutie publica cu personalitate juridica, cu sediul in Municipiul Bucuresti, Str.Vaselor nr. 31 sector 2, coordonata direct de Ministerul Sanatatii Publice si Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin reorganizarea Institutului National de Cercetare si Dezvoltare care se desfiinteaza.

Art. 2.
1.
SNSPMS are ca obiectiv formarea personalului cu studii superioare din toate domeniile de activitate precum si a personalului cu studii medii din domeniul sanatatii publice si private, cercetarea stiintifica si asistenta tehnica in domeniul Sanatatii publice si private si a managementului serviciilor de sanatate.

2. Persoanele cu functii de conducere in sistemul public si privat de sanatate din
Romania au obligatia sa urmeze cursurile SNSPMS in termen de trei ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art.3.
Conducerea SNSPMS este asigurata de consiliul de administratie care are in componenta cinci membri: presedinte, doi reprezentanti ai Ministerului Sanatatii Publice, un reprezentant al Ministerului Educatiei si Cercetarii, un reprezentant al Casei Nationale de Asigurari Sociale de Sanatate.
Presedintele Consiliului de Administratie si membrii consiliului de administratie SNSPMS sunt numiti prin ordin comun al MSP si MEC pentru un mandat de patru ani; mandatul inceteaza prin revocarea celor care i-au numit, expirare mandat, demisie, deces.
Directorul General este numit prin concurs,pe o perioada de 4 ani, organizat de Consiliul de Administratie, in conformitate cu prevederile legii si trebuie sa aiba grad didactic de predare in sanatate publica sau management sanitar sau grad stiintific echivalent.

Art.4.

In structura SNSPMS va functiona un Consiliu Stiintific si Pedagogic care coordoneza activitatile de formare si cercetare desfasurate de SNSPMS. Pentru primul mandat, cu durata de patru ani, presedintele consiliului stiintific va fi numit de MEC cu avizul MSP. Presedintele Consiliului Stiintific este reprezentant al MEC, in consiliul de administratie, cu vot consultativ. Componenta si numarul membrilor Consiliului Stiintific si Pedagocic va fi aprobata de MEC si MSP la propunerea presedintelui consiliului de administratie al SNSPMS, conform statutului aprobat de consiliul de administratie.

Art.5.
Organul de conducere al SNSPMS este Consiliul de administratie iar Consiliului Stiintific si Pedagocic asigura coordonarea activitatii stiintifice (formare si cerecetare).

Art.6.
 SNSPMS are urmatoarele departamente:
Centrul de formare post-universitara in domeniul sanatatii publice, Administratiei si Managementului Serviciilor de Sanatate;
Centrul de management al serviciilor de sanatate;
Departamentul de Cercetare si Evaluare a Serviciilor de Sanatate;
Centrul National de Promovare al Sanatatii;
Departamentul de Sanatate Publica si Management al Serviciilor de Sanatate pentru persoane cu studii medii din domeniul sanatatii publice si private;

Art.7.
 
Structura organizatorica, statutul, Regulamnetul de Organizare si Functionare, numarul si structura de personal precum si statul de functii al SNSPMS vor fi elaborate de catre consiliul de administratie al SNSPMS si sunt aprobate de catre MEC si MSP in 60 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art.8.
 
SNSPMS are normate cinci posturi de personal didactic sau cu grad stiintific echivalent. Posturile didactice vor fi finantate de MEC si ocupate conform legislatiei in vigoare. Personalul Institutului National de Cercetare – Dezvoltare in Sanatate este preluat de SNSPMS, fiind finantat in continuare de catre MS cu toate drepturile salariale existente. Pentru nevoile de formare interdisciplinare se va putea recurge la resurse existente in cadrul institutiilor universitare si organizatiilor interne si internationale cu activitate in domeniu.

Art.9.
MS si MEC impreuna cu ministerele de profil vor lua masurile corespunzatoare pentru asigurarea sediilor si a bazei materiale necesare SNSPMS.

Art.10.
Patrimoniul Institutului National de Cercetare Dezvoltare in Sanatate se transfera la SNSPMS si se va prelua pe baza de protocol de predare-primire in termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art.11.
Imobilul compus din constructiile, anexele si terenul afferent, situate in Municipiul Bucuresti, Str.vaselor nr. 31, sector 2, in care a functionat Institutul National de Cercetare Dezvoltare in Sanatate, trec in administrarea SNSPMS.
Activul si pasivul Institutului National de Cercetare Dezvoltare in Sanatate se preiau pe baza de protocol de predare-preluare de catre SNSPMS in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art.12.
SNSPMS este autorizata provizoriu pe o perioada de 5 ani, perioada in care se vor face demersurile necesare acreditarii, conform normelor C.N.E.A.A.

Art.13.
Finantarea SNSPMS se asigura din alocatiile de la bugetul de stat ale MS si MEC, Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, venituri proprii, acorduri cu organisme interne si internationale, donatii, sponsorizari si altele, in conditiile legii.

Art.14.
Orice alte dispozitii contrare prezentei legi se abroga.

EXPUNERE DE MOTIVE


            Reforma în domeniul sănătăţii şi-a propus să aducă schimbări structurale în finanţarea asistenţei medicale şi în organizarea modului în care sunt furnizate îngrijirile de sănătate care să aibă un impact pozitiv asupra stării de sănătate a populaţiei.
            În ultimii ani au fost elaborate legi esenţiale în domeniul reformei şi au fost formulate strategii şi programe sanitare a căror aplicare în practică s-a dovedit suboptimală atât datorită subfinanţării cât şi a lipsei unei mase critice de manageri şi administratori sanitari având cunoştinţe profesionale dobândite în mod organizat în domeniul conducerii reformei gestionării proiectelor şi a sănătăţii publice.
            Conducătorii organizaţiilor sanitare au nevoie de cunoştinţe specifice diferite faţă de cele care le erau necesare în calitate de executanţi; este vorba de procedee şi metode noi de planificare strategică, organizare modernă, conducere a resurselor umane, economie sanitară, gestiune financiară, sociologie organizaţională, control, control şi evaluare sanitară, proiectarea sistemelor informaţionale de conducere, epidemiologie aplicată, etc.
            Nevoia profesionalizării managerilor sanitari este unanim recunoscută în mediile politice, academice, a practicienilor şi administratorilor generali ai sistemelor de sănătate. Pentru a răspunde nevoii de formare profesională au fost organizate încă din 1990 programe de instruire, seminarii şi cursuri organizate de Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate (IMSS), ulterior transformat în Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare în Sănătate. De menţionat că IMSS a fot înfiinţat prin proiectul Băncii Mondiale din 1992 ce avea ca finalitate înfiinţarea unei ªcoli Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar, aspect reiterat şi în cadrul noului împrumut din 1998.
            INCDS a reuşit prin activităţile proprii, precum şi cu sprijinul tehnic şi material al unor parteneri externi sau a unor organizaţii internaţionale să iniţieze în fiecare an diferite programe de pregătire, să-şi specializeze o parte din personalul propriu în şcolile din Europa Occidentală, Canada şi SUA, să se doteze cu o tehnologie didactică şi să dispună de biblioteci proprii de specialitate. În ciuda acestor eforturi, situaţia actuală este încă necorespunzătoare în domeniul formării în managementul sanitar şi al serviciilor de sănătate datorită:
lipsei de coordonare a programelor de formare administrate de fiecare instituţie în parte;
resurselor umane, numeric modeste, de care dispun pentru învăţământ;
dispersării spaţiilor de formare - amfiteatre, laboratoare, biblioteci, săli de lucru;
absenţei unor specialişti proprii necesari programelor de formare în sănătate publică şi management sanitar n domenii nemedicale cum sunt: economia, sociologia, psihologia, statistica, demografia, informatica, administraţia publică, etc.
Aceste dificultăţi ar putea fi înlăturate în mare măsură prin înfiinţarea unei ªcoli Naţionale Postuniversitare de Sănătate Publică şi Management Sanitar care să folosească şi să dezvolte în mod coerent resursele existente astăzi dispersat la nivelul mai multor instituţii.
            Misiunea principală a şcolii va fi formarea postuniversitară a personalului cu funcţii de conducere în domeniile sănătăţii publice şi managementului serviciilor de sănătate la nivel central şi judeţean. De asemenea, instituţia va dezvolta activităţi de cercetare aplicată şi asistenţă tehnică.
            ªcoala va putea folosi iniţial personalul didactic, cercetătorii şi specialiştii existenţi în organizaţiile menţionate anterior care va trebui completat cu specialişti şi experţi din domeniile neacoperite precum şi cu colaboratori externi din alte instituţii academice (Universitatea Bucureşti, Academia de Studii Economice ş.a). Încadrarea personalului nou se va face conform normelor stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Sănătăţii. Personalul didactic necesar învăţământului postuniversitar va fi asigurat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, iar celelalte categorii de personal de către Ministerul Sănătăţii.
            Din punct de vedere logistic cea mai adecvată instituţie atât din punct de vedere al resurselor umane şi materiale, cât şi al reputaţiei pe plan intern şi internaţional este IMSS, care a beneficiat de programe de dezvoltare în domeniul sănătăţii publice şi al managementului sanitar prin colaborări cu instituţii similare din UE şi America de Nord. În acest context, misiunea de evaluare a Băncii Mondiale din 1998 recomanda dezvoltarea unei ªcoli de Sănătate Publică şi Management Sanitar prin structura IMSS ca un pas esenţial în îmbunătăţirea capacităţilor manageriale în sistemul de sănătate din România.
Resurse fizice şi tehnologice. ªcoala va fi situată într-o clădire proprie - actualul Institut pentru Managementul Serviciilor de Sănătate, care va fi ulterior extinsă pentru a corespunde nevoilor învăţământului.
Patrimoniul Institutului de Management al Serviciilor de Sănătate se transferă ªcolii de Sănătate Publică şi Management Sanitar.
O componentă esenţială a noii şcoli va trebui să fie reprezentată de asigurarea condiţiilor materiale şi metodologice pentru introducerea învăţământului la distanţă.

Cursanţi. Elevii şcolii - medicii şi nemedici cu studii superioare şi personal cu studii medii din domeniul sănătăţii publice - vor proveni din:
Sectorul public de stat - Ministerul Sănătăţii şi direcţiilor judeţene de sănătate publică;
Sectorul public al asigurărilor sociale de sănătate - CNAS şi casele de asigurări de sănătate;
Sectorul privat - asigurări voluntare de sănătate şi organizaţii medicale independente cu scop lucrativ sau non/lucrativ

Se estimează că personalul din funcţiile care ar trebui să beneficieze de o asemenea pregătire este de cca 1500 specialişti.
Programele de formare vor avea un caracter postuniversitar şi vor viza domeniile sănătăţii publice şi respectiv ale managementului îngrijirilor de sănătate şi medico - sociale.
ªcoala îşi propune să ofere programe de formare variate şi flexibile, modalităţile de desfăşurare fiind: clasică şi la distanţă. Sunt astfel avute în vedere:
Cursuri pentru rezidenţii în sănătate publică şi management;
Programe de studii aprofundate de tip master;
Cursuri de competenţă în managementul serviciilor de sănătate, economie sanitară, etc.
Programe de perfecţionare profesională;
Educaţie continuă postuniversitară;
Cursuri de scurtă durată focalizate de probleme specifice la cererea solicitanţilor

Statutul şi structura şcolii. ªcoala se constituie ca o instituţie publică cu personalitate juridică coordonată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Sănătăţii

Faţă de cele menţionate, supunem Parlamentului spre adoptare proiectul Legii privind înfiinţarea ªcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar.



MINISTRUL S
ÃNÃTÃÞII                                                                                                                                   

 EUGEN NICOLÃESCU                                     

MINISTRUL ECUDAÞIEI ªI CERCETÃRII

MIRCEA MICLEA

Avizăm favorabil


MINISTERUL INTEGÃRII EUROPENE

ANCA DANIELA BOAGIU

MINISTRUL FINANÞELOR                    
             PUBLICE

SEBASTIAN VLÃDESCU                             

MINISTRUL JUSTIÞIEI

MONICA LUISA MACOVEI

Posta Medicala - stiri din sanatate, articole scrise de medici si informatii medicale pentru sanatatea ta!