Consiliul Concurenţei: Sistemul restrâns de distribuţie a medicamentelor a redus discounturile farmaciilor

on . . Accesări: 2248

 

 

 

Concluziile preliminare ale anchetei sectoriale derulate de Consiliul Concurenţei pe piaţa farmaceutică din România arată că utilizarea de către producătorii de medicamente a unui sistem restrâns de distribuţie a dus la reducerea discounturilor transferate farmaciilor. 

Consiliul Concurenţei a declanşat în 2013 o anchetă sectorială privind piaţa farmaceutică, în cadrul căreia s-a analizat, printre altele, schimbarea sistemului de distribuţie a medicamentelor. 

 

Această analiză se desfăşoară în contextul în care mai mulţi producători şi-au exprimat intenţia de a trece de la modelul clasic de distribuţie (prin mai mulţi distribuitori), la un model de distribuţie realizat direct de către producători sau printr-un număr redus de distribuitori. 

"Astfel, concluziile preliminare ale studiului arată că, în situaţia în care există un singur distribuitor, acesta nu mai transferă către farmacii discounturile pe care le primeşte de la producător. În cazul în care numărul distribuitorilor s-a diminuat foarte mult (de la 10 la 3), aceştia continuă să ofere farmaciilor discounturi, dar mai mici decât înainte de schimbarea sistemului', se arată într-un raport elaborat de autoritatea de concurenţă.

Consiliul Concurenţei a analizat două cazuri de schimbare a sistemului de distribuţie: Direct-to-Pharmacy, modalitate practicată de compania GlaxoSmithKline (GSK), şi sistemul de distribuţie restrânsă, la care a apelat Pfizer.

GSK a decis ca trei medicamente - Avodart (hiperplazie benignă de prostată), Seretide (astm) şi Tyverb (cancer de sân) - să fie distribuite doar prin Europharm, distribuitorul propriu. 

Înainte, cele trei medicamente erau distribuite de 10 distribuitori, din care trei transferau o parte din discountul acordat de GSK către farmacii, unul nu oferea niciun discount farmaciilor pentru niciunul dintre produse, două ofereau discounturi farmaciilor doar cu titlu excepţional, în timp ce unul transfera o mică parte din discountul primit către farmacii şi exista un distribuitor wildcard, care transfera cea mai mare parte din discounturile primite către farmacii. 

După implementarea sistemului Direct-to-Pharmacy, Europharm primeşte discounturi similare cu cele primite în anii anteriori, dar nu le mai transfera către farmacii. Prin urmare, fiind eliminată concurenţa cu alţi distribuitori, nu mai există niciun stimulent pentru transferul măcar parţial al discountului primit de la producător la nivelul farmaciilor. 

În cazul Pfizer, pentru trei medicamente - Diflucan (infecţii invazive), Ecalta (candidoză invazivă) şi Vfend (antifungic) - compania a apelat la distribuţie restrânsă, respectiv la trei distribuitori: Farmexpert, Mediplus şi Romastru. 

Înainte, cele trei medicamente erau distribuite de zece distribuitori, care nu erau obligaţi să depună garanţii bancare şi beneficiau de discounturi diferite din partea companiei. Distribuitorii transferau către farmacii discounturile primite de la Pfizer şi, în majoritatea cazurilor, şi o parte din marja proprie de distribuţie. 

"După implementarea sistemului de distribuţie restrânsă, cei trei distribuitori selectaţi în urma unei licitaţii trebuie să depună garanţii bancare şi au obligaţia de a livra medicamentele în 24 de ore de la efectuarea comenzii şi de a livra către spitale, chiar dacă acestea se află în întârziere de plată. În condiţiile în care distribuitorii au aceleaşi discounturi din partea producătorului, discounturile medii pe care aceştia le-au transmis către farmacii, după implementarea noului sistem, au fost mai mici decât în anul anterior, în majoritatea cazurilor', se mai arată în raport.

Reprezentanţii Consiliului Concurenţei spun că studiul va continua cu analiza nivelurilor de discount pe care farmaciile le transmiteau mai departe către pacienţi, atât înainte de implementarea noilor sisteme de distribuţie, cât şi după, pentru medicamentele relevante. 

"Vor fi, astfel, analizate beneficiile pe care fiecare sistem le-a oferit consumatorilor, atât din punct de vedere al preţului, cât şi al serviciilor oferite de farmacie, a disponibilităţii produselor. În acelaşi timp, ancheta sectorială va analiza modificările cadrului legislativ, cauzele nivelului redus de penetrare a genericelor, precum şi identificarea unor măsuri de promovare a acestora', au mai arătat oficialii autorităţii de concurenţă.

Sursa: AGERPRES

 

 

 

Posta Medicala - stiri din sanatate, articole scrise de medici si informatii medicale pentru sanatatea ta!